Fett?

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Tjo,

Har fått tillbaka alla delar från lackering nu å ska nu montera ihop boggien!
Då undrar jag hur viktigt det är att ha rätt fett? Duger det med typ okq8 universalfett (-30 till +120 grader) eller måste de va nått speciellt?
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Som marcus säger det duger fint! Men som den snåle åkaren brukar säga man kan ej smörja sej fattig! Snåla ej med fett!
 
W

wettrob

Får man fråga vad det kostar att pulverlackera en hel boggie?
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
beror på om du tar det svart eller med inte och det är stor skillnad från firma till firma...fick mina a-armar spindlar och den klumpen man skruvar fast skidan i pulverlackad vit för 500:-
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Jag har en kompis som e chef på mim, så jag fick allt pulverlackat i högglsns svart och svingarna i ferrari rött.. Helt gratis, men han fick ett flak öl ändå
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hur mycket skiljer mellan olika fetter, hittade en tub för typ 250 kr och det är ju minst 200 mer än alla andra tuber, vad är det som gör detta så speciellt?
 
W

wettrob

beror på om du tar det svart eller med inte och det är stor skillnad från firma till firma...fick mina a-armar spindlar och den klumpen man skruvar fast skidan i pulverlackad vit för 500:-
Tack så mycket, dem tog alltså 500kr på firma och inte svart?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dom lackade min framvagn jag hade på F7an + spindlar + skidfästena för 500kr dock svart arbete. Så kostar nog lite mer än så om man vill göra det vitt om man inte känner ägaren / lackeraren bra.
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Det finns en jäv-massa fetttyper av universalmodell och sen har vi dom lite dyrare av något bättre kvalitet som klarar högre eller lägre temperaturer. Men ska du smörja en boggi på skotern så duger en billigare tub.
Specialfetter är dyrare beroende på vad dom har för användningsområde.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hur mycket skiljer mellan olika fetter, hittade en tub för typ 250 kr och det är ju minst 200 mer än alla andra tuber, vad är det som gör detta så speciellt?
Troligen var det högtempsfett/Vattenavvisande eller Lågtempsfett. Använder lite olika heavydutyfetter på jobbet (asfaltsverk) Vissa lager får ju leva med höga temperaturer medan vissa får kallstarta till 1500+rpm då det är -10 ute. Måste säga att många av dessa fetter är helt extremt bra. Mycket bättre på sin speciella egenskap än vad man skulle kunna tro från början.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Men använder inget "lyxfett" som används typ till veven på en rotax. Bara statoilfetter med specialändamål.