Fetaste Snöskotern? Hjälp mig!

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Hej!

dags för ny skoter!

jag vill helt enkelt ha den fetaste och roligaste snöskotern för att det är kul - och samtidigt har jag stor familj och vill också ha den mest praktiska och sköna för längre turer då jag kommer dra en stor panoramapulka, och ha barn/fru bak, åka längre turer mm.

vill ha fyrtakt pga ljud, lukt och miljö.
Behöver kunna ta sig bra fram utanför led så jag kommer upp sista biten till huset som ej är spårad.

(Och gärna även något som är hyfsat lätt att sälja om ett par år…)

Expedition Extreme 900 ACE Turbo R?
Commander GLX 900 ACE Turbo R?
Commander LTD 900 ACE Turbo?
Expedition SE 900 ACE Turbo R?
Expedition LE 900 ACE Turbo?
Eller något annat?

Vad säger ni? Hjälp mig gärna!
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Finns nästan inga dåliga skotrar idag om man jämför med skillnaderna som var för t.ex 15 år sedan.
Så oavsett märke, välj du den hårigaste motorn som finns monterad i den lyxigaste glidarmaskinen. Tror nog att adrenalinet kommer att pumpa när du gasar på för egen del, men du kommer även att ta dig fram till stugan med kälke.
Men liksom alltid, så finns det situationer när man kan få kroka loss kälke och trampa spår först.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Finns nästan inga dåliga skotrar idag om man jämför med skillnaderna som var för t.ex 15 år sedan.
Så oavsett märke, välj du den hårigaste motorn som finns monterad i den lyxigaste glidarmaskinen. Tror nog att adrenalinet kommer att pumpa när du gasar på för egen del, men du kommer även att ta dig fram till stugan med kälke.
Men liksom alltid, så finns det situationer när man kan få kroka loss kälke och trampa spår först.
tack för råd! Då är det ju 900 ACE turbo R som gäller. Och vilken är den lyxigaste glidarmaskinen tycker du? Är det Commander GLX?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Lynx och Ski-doo har riktigt fina maskiner, precis som du nämner med 900 ACE turbo.
Polaris har väl ingen 4-takt, så de faller bort.
Arctic cat har en best med Yamahas fyrtaktsturbo som heter ThunderCat, men det är väl ingen direkt glidare utan mera en lakeracer...?
Yamaha däremot har några fina turbomatade glidarmaskiner i Sidewinder S-TX och L-TX. Båda har styrservo och S-TX har elvärmd dyna.

Vi har ju bara fem fabrikat att välja mellan, så det kan inte vara jättesvårt att sortera ut den maskin som passar bäst för ditt ändamål.
 

AFRacing

Medlem
10 nov 2009
5
0
1
Jag hade kört lynx brutal med 900 ace turbon, det man hört och sett indikerar ju på att det är en väldigt allsidig maskin. Rejäl kammhöjd bäddar ju för rolig lössnöåkning också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Till allt annat än att tankpressa på isen kommer fyrtaktarna att vara en avlägsen konkurrent till tvåtaktarna när det gäller underhållning. Till arbete eller lugn touring visst, men busa... nope, tyvärr!

Sen vet jag inte riktigt vad du tror ska skilja så mycket i ljud och miljö? Går du exempelvis på en Etec 600R så ryker den knappt alls vid touringkörning, och låter just så mycket mer än ACE900an gör den inte heller.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
JAAG har inte skrivit värst många positiva rader kring fyrtaktsskotrar vilket är helt ok. Däremot tror jag att en hel del skoteråkare tycker att en exempelvis 900r turbo är en toppenmotor i en skoter. Jag är ganska lätt (65 kg), inte så jättelång (175), så jag får nog instämma i att en fyrtaktare kan upplevas för framtung vilket blir tröttsamt och känns tråkigt. Hade en Renegade 1200 som var en toppenmotor, men den tog knäcken på mig så den såldes efter ett år. Farsan har en 600 ace och den är inte lika tung, passar honom perfekt, men för mig är den för trött.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Xterrain RE 900 turbo R, köp till dragkrok och dubbeldyna så har du en trevlig familjeskoter när så önskas men med mycket effekt och kralliga dämpare när det ska köras själv. Mattan tror jag har tillräckligt med grepp för att du ska kunna spåra upp till stugan.
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Jag beställde en Commander GLX i våras och bör få den nu i dagarna, dom väntar bara på någon av tillbehören jag ville ha.
Fördelen med bredbandare är att dom har ett högre andrahandsvärde.
Tror 180hästar på en bredbandare kommer vara mer än nog för att kunna busa med den.
Får se nu första vintern om 44mm mattan duger eller man man tar 60mm mattan från Lynx Brutal.
Men då kör jag upp en hel del egna spår och håller efter dom med en sladd.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Fördelen med bredbandare är att dom har ett högre andrahandsvärde.....
Tror 180hästar på en bredbandare kommer vara mer än nog för att kunna busa med den.....
1: Om den är momsad, annars knappast.

2: För tankpressning ja, svänga blir den ju inte mycket bättre på bara för att den är mer köra med, vikt är ALDRIG positivt när något ska ändra riktning, om det är uppåt och neråt pga knölar eller höger/vänster pga krökar spelar ingen roll.

Skulle jag mot förmodan hitta på att köpa en fyrtaktsskoter så blev det en Apex av så nytt slag som möjligt om det var en raket jag var ute efter eller något med ACE 600 och lågväxel om jag skulle dra. Dom där 4T-turbo och 850-bredbandarna är ungefär som en bandvagn 206 med en topfuelmotor, jättelajbans men fullständigt meningslösa. Samma skoter med 600R är bättre på allt förutom möjligen toppfarten.
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Men vilken tur att smaken är som baken 😉.
Utifrån mina behov så är bredbandare med låg/hög & lite mer motor det jag behöver/villhöver 🤣😂.
Har nästan bara enbart kört Hägglunds😆. Är väl en vanesak.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Smaken är som baken, en del har ful! :p

Har BRP fått till "elgasen" på 900orna nu? Den fasansfulla evighetslånga fördröjningen mellan gaspådrag och att det börjar hända något i pannrummet var fasansfullt glädjedödande!
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Smaken är som baken, en del har ful! :p

Har BRP fått till "elgasen" på 900orna nu? Den fasansfulla evighetslånga fördröjningen mellan gaspådrag och att det börjar hända något i pannrummet var fasansfullt glädjedödande!
Återkommer när jag testat min 😎
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kan hålla med om att en stor motor i en bredbandare är helt onödigt, men det är jäkligt uppkäftigt att åka skidres med en gubbskoter, inget snack om det
Visst har Brutalen ingen hög/låg växel? Säkert enbart ett problem ifall man behöver dra tunga lass, utväxlingen ligger säkert nånstans mittemellan som en kompromiss.
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Tack alla för bra svar!

det här med tvåtakt vs fyrtakt.. börjar tänka om lite.

Var inne idag och pratade med en försäljare som rekommenderade en Xterrain PRO 600R..:) och en annan rekommenderade en Switchback Assault 850.

jag kommer köra en hel del (nästan alltid) med en typ brännapulka och barn bak och frugan på skotern.

efter att ha kollat lite verkar ju Switchback Assault vara en grym crossover.

Frågor:

-Behövs fläktkylare?
Då går Switchback bort antar jag?

-Vad tänker ni om Xterrain PRO 600R?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Pulkdragning = Låg fart, (om du inte har väldigt toleranta passagerare)

Att klara låg fart utan varmgång är en 600a betydligt bättre på än en större motor. Och BRP-maskinerna har genomgående större/bättre kylsystem än Polaris. Och har inte just den Lynxen extrakylare så finns färdiga original kylarpaket till dom som är tämligen lättmonterade, och till förvånansvärt mänskligt pris för att vara ett originaltillbehör, om det visar sig behövas, (går också sätta på 850).
Har sett en del erbjuda kylarkit till Polaris men jag vet inte ursprunget på den.

Varför väger du mellan Lynx 600 och Polaris 850? Inte riktigt äpple mot äpple? =)
 

Finlandia

Medlem
18 feb 2021
18
1
3
46
Stockholm
Pulkdragning = Låg fart, (om du inte har väldigt toleranta passagerare)

Att klara låg fart utan varmgång är en 600a betydligt bättre på än en större motor. Och BRP-maskinerna har genomgående större/bättre kylsystem än Polaris. Och har inte just den Lynxen extrakylare så finns färdiga original kylarpaket till dom som är tämligen lättmonterade, och till förvånansvärt mänskligt pris för att vara ett originaltillbehör, om det visar sig behövas, (går också sätta på 850).
Har sett en del erbjuda kylarkit till Polaris men jag vet inte ursprunget på den.

Varför väger du mellan Lynx 600 och Polaris 850? Inte riktigt äpple mot äpple? =)
bra fråga:) det var rekommendationerna jag fick, haha. Vad skulle du välja mellan? Polaris 600/650 och Lynx 600R?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag har ingen erfarenhet av Polaris nya 650, men då den maskinen har rötterna i RMK-land så vill jag drista mig till att gissa på att Lynxen är robustare och har bättre kylning. Jag tvivlar inte på att 650n går bra, men som familjeräcer måste man nog väga in fler saker än bara prestanda annars så riskerar man tappa humöret när familjeutflykten störs av diverse besvär.

X-terrain Pro finns ju som 850 också om större motor lockar. Med extrakylare så borde den fixa vårpulkdragning även den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
bra fråga:) det var rekommendationerna jag fick, haha. Vad skulle du välja mellan? Polaris 600/650 och Lynx 600R?
Sett till prestanda så är polaris 650in inte långt ifrån en 800 i prestanda. Matryx maskinerna har rejält mycket bättre kylning än tidigare modeller, då det har mycket mer yta och riktiga kylflänsar istället för helt släta kylare som förut, och även en främre tunnelkylare på alla modeller.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Tack alla för bra svar!

det här med tvåtakt vs fyrtakt.. börjar tänka om lite.

Var inne idag och pratade med en försäljare som rekommenderade en Xterrain PRO 600R..:) och en annan rekommenderade en Switchback Assault 850.

jag kommer köra en hel del (nästan alltid) med en typ brännapulka och barn bak och frugan på skotern.

efter att ha kollat lite verkar ju Switchback Assault vara en grym crossover.

Frågor:

-Behövs fläktkylare?
Då går Switchback bort antar jag?

-Vad tänker ni om Xterrain PRO 600R?
På Xterrain Pro är fläktkylare standard, iaf på 850 som är det jag ska hämta ut i december.

Jag hade ungefär samma utgångsläge som dig och landade i Xterrain pro 850.