Felsökningshjälp : MM700 -00 Metalliskt missljud från ??

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Hej,

köpte en Mountain Max 700 för några veckor sedan och kört en del med den sedan dess och uppmärksammat ett missljud som jag funderar vad det är.

1) Klart metalliskt.
2) Ökar/minskar i intensitet/frekvens när jag kör över gupp
3) Om jag smyger igång skotern så låter det inte, helt tyst. ljudet kommer
sedan när farten ökar vid kanske 20 km/h så börjar det låta igen.
4) Om jag pallnitar så mattan står still så blir det tyst.
5) låter inte när jag varvar motorn innan tillslag.

Svårt att beskriva men det är inte heller konstant, som ett slags kvittrande.

Vad kan det vara, nåt i sekundären när den växlar ut? Vågar man köra med detta eller riskeras det något värre?

Den har 1000 mil på mätare och jag har ingen bra historik på den så vet inte vad som är gjort med primär, sekundär, motor etc så planen var att renovera den efter våren.

Tacksam för alla förslag o idéer.

Mvh
Rickard
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
ps det är inte ett grovt melalliskt ljud klonk klonk utan mer som lite vassare kvitter.

ps2 Kul med felbeskrivingar, låter som en fem-årig pojke som beskriver sin dag på dagis.. BRRrrrrrrum Brrrrum!
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Har bara ställt den i drivan i väntan på lite varmare väder så jag kan starta den o dra in den i garaget.
Har den hos en polare så får ta garagetid när det bjuds

-33 inatt, -26 nu så tror inte den är så lättstartad :whistle:

Tack för feedback, misstänker också drivlinan vilket känns rätt skönt i sig. Men hänga upp den får det bli och stoppa skallen under o i huven...

Den växlar också rätt hårt, ibland känns det som armarna skall lossna så det är nog dax för rem o variator översyn på den.

/Rickard
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Kolla boggin om du har knäckt nått där. du säger att det slutar när du bromsar så har det nått med boggin eller drivlinan att göra. kolla drivaxel lagrena helst det på vänster sida. hur långt har maskinen gått? men kolla alla lager om det inte är det så är det bromsskivan.
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Bra mer idéer.

jo det är back på den som funkar bra men det kan ju vara skräp av alltihop iaf. Verkar bli -30 hela veckan här så får bli helgmek. Tror jag river kedjehuset också o kollar lite.

Alla verkar ju rörande överens om driv o kedja o axlarna iaf.

Thnx ppl!
/Rickard
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Update:

Eftersom garagetillgången blev begränsad fick Yamaha center fixa det.
Drivaxellagret var slut (och fel typ) och kedjan i kedjehuset var för lite spänning på.

Så tipsen var spot on.

Utöver detta så fick den nya slides, rem, bussningar i boggien och en grundservice. Bara ut i finvädret o gasa!

Trevlig vår alla skoterälskare!
//Rickard