felsökning apv

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hej hoppas ni kan hjälpa mig.
m8 -09

Skotern visar felkod för apv.
Motorn vägrar fungera, snurrar lite halvhjärtat ett halvt varv åt fel håll och sen stannar den och en vajer var dålig så den är nybytt.

Har felsökt elsystemet lite, kablarna mellan ecu och apv fungerar, jag får kontakt när jag felsöker med multimeter. Det går sammanlagt fem kablar från ecu:n till apv:n. Såvitt jag förstår är två kablar till drivningen av motorn och tre är till en positionssensor, rätta mig om jag har fel.

En liten sidofråga.
Det går tre kablar till fartsensorn.
Två kablar till fartsensorn har samma färg som två kablar mellan APV och ECU. Dock får jag ingen kontakt med varken ECU eller APV från fartsensorn, fartmätaren har faktiskt levt ett eget liv under våren. Den tredje kabeln däremot(helsvart) får jag kontakt med mellan fartsensorkontakten och ECUkontakten.

Fan vad virrigt det blev men ungefär så.


Fråga:
Har servomotorns elkrets något med fartsensorn att göra?
Vad är rätt vajerspel för apv-vajern?
Vilka felkällor har jag missat?

Ska rengöra ventilerna helt, felsöka lite till och sen måste det funka annars tar jag den sista utvägen. (bränna upp/verkstad beroende på humör)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Går portarna lika lätt om du drar i dem för hand?
Kommer felkoden direkt när du startar den?
Går det att testa utan vajrarna?
Vet inte om den gör nån koll av apv'n vid start å är vajrarna då feljusterade eller går för tungt så blir det felkod. Var då så på nån tidigare modell.

Kablarna till apv å fartsensorn har inget med varandra å göra.

Ladda ner info å elschema å kolla hur kablarna går.
Länk till elschemat http://www.thullen.se/arctic/Main harness 2009.jpg



 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Portarna går ungefär lika lätt, dock har jag beställt den andra vajern nu så jag ska byta den.
Felkoden kommer när jag börjar köra iväg.
Hur menar du testa utan vajrarna, koppla bort vajrarna från motorn och köra ändå?

Bra att veta att de inte har med varann att göra. Men det är samma färg på dem och jag tror jag har läst nånstans något om att dem är i samma krets. Nåväl, slipper man söka fel i onödan då.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Historien i korthet.
I våras började den jävlas och en vajer blev bytt för den såg förjävlig ut, den andra såg hyfsad ut så den fick vara kvar. Problemet kvarstod och sommarn kom. Nu kommer vintern och då är allt helt plötsligt byxbråttom.

Idag efter att ha testat med en splånkandes lånemotor från ÅF(fick låna en motor att felsöka med, det är servicetänk) och efter att ha bytt den andra vajern så upptäckte jag att även den var lite skadad.

Startar upp skotern, ingen felkod och apv:n snurrar. Jubel. Jag har kört den runt 10 min nere på myren. Jävlar i min lilla låda vilket klipp det är i motorn nu helt plötsligt. Det här är den skoter jag köpte från början. Tror inte att en finnig 16-åring som just förlorat oskulden kan vara lyckligare just nu.

Tack thullen, PM:a adress så skickar jag en kexchoklad.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Haha..
Va bra att det löste sig.
Passade du på å göra rent ventilerna nu när du ändå hölll på.
Serviceintervallen på ventilerna å kontroll vajerlängd är 150mil
Men det gör ju inget om man servar dom oftare beroende på vilken olja man kör.
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Haha så klockrent, kul att nån kan hjälpa till iaf :) Finns inget bättre än då grejjerna fungerar som dom ska, känner ingen känslan !!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
crosscalle: Exakt. Nu ska det gasas. Väntar bara på att "snödjup i sverige"-tråden ska ge mig snö så ska jag ner på myren. Skotern har gått lite halvtaskigt hela förra vintern men nu är allt borta.

thullen: Jo jag rengjorde ventilerna. Tror ingen har rengjort så bra som jag nyss gjort. Du har inte skickat ett PM med adress, skicka så får du en kexchoklad.

Har du förresten en service manual att dela med dig av?
 
Last edited: