Felsöka adapt variator

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hämtade hem min 146 hardcore (2022) från byte av termostat. Nu har de ett jävla tjut från variatorn/rem som inte var innan, låter som hur medför hårt spänd rem var när man ställde detta själv, samt att den dör när man lägger i backen. Driver också backåt ibland och tungstartad då den inte växlt från helt. Någon som har erfarenhet av vad det kan vara? Ska ringa verkstaden såklart, men är det något enklare som är känt så fixar jag det såklart hemma.

Tar man av variatorn för termostatbyte?
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Ja primären måste bort för att komma åt termostaten.
Kan de ha kommit in nån sorts skräp i centerlagret på variatorn? Den plockas ju bara lös och läggs åt sidan så borde inte komma in nåt
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ja primären måste bort för att komma åt termostaten.
Kan de ha kommit in nån sorts skräp i centerlagret på variatorn? Den plockas ju bara lös och läggs åt sidan så borde inte komma in nåt
Jag vet inte, går väll inte att säga nej, samtidigt gick den hur fint som helst förra året, stått innomhus över sommaren, in nu i januari direkt från förvaring för byte termostat, tjutande rem vid hemkomst.. skulle ju vara riktigt märkligt om nått kommit in kan jag tycka.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Tänkte mest om de lyckats komma in nåt när dom skruvat typ om dom försökt komma åt genom att bara plocka isär variatorn på plats, häng lös remmen och känn om primärlagret snurrar som de ska mest troligt går de tungt