Felkoder Crossfire 8 2011a

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
Var ute idag och körde ficka jag felkoder på LCD displayen ena gången stod de ECU 21 eller nått. Senare på dagen fick jag OCTN på displayen.

Var borta när jag startade skotern igen.

Nån som vet vad de kan vara?
stog inget på nån manual jag fick med skotern iaf.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
21 är trasig knacksensor och det hänger ihop med oktanfelmeddelandet. Har en kompis med samma problem och enligt återförsäljaren är felet välkänt. Ta det på garantin.
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Har samma problem på min m8 -11 men det har bara vaqrit octn meddelande inget "ecu" medd, Ska ijaf få ny knacksensorn i veckan.
Polaren assault rmk har haft samma problem också så fattar inte vad det är för fel på årets knacksensorer... har inte hör nånting liknande om 9orna eller 10orna. Därimot har jag hör från dom flesta jag vet har årets kissar att dom har detta problem.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ett problem är att sensorn är väldigt känslig för hur hårt den dras fast. För hårt = alldeles för känslig. För löst = ger inget utslag alls.
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Har aldrig hört det där tidigare.. En knacksensor som är löst dragen glappar och därmed "knackar" och backar tändningen. en som är "för" hårt dragen gör vadå ?
Modellen som sitter på arcticarna är av mikrofon typ som tar upp knickande ljud så kallade "spikningar" och skickar fel meddelande till ecu'n så den backar tändningen så inte motorn ska ta skada så ser inga problem med att man ska dra den ordentligt därimot är det ju aldrig bra att dra nåntning så in i helvete.
En svaghet jag ser i konstruktionen är hur oskyddad den är underifrån med tanke på hur känsliga dom är. Men ser exakt likadant ut på dom äldre och är samma typ av sensor och där har det inte varit några problem.
Sen har ju nya motorn högre komp än gammla har jag hört! Är inte hundra på fakta där och det betyder ju att den borde vilja ha högre oktan..
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Kom ihåg Arctic Cat vänner, att tanka ALLTID 98 oktan i en 10 eller 11as 800 HO. Annars kommer ni får stora problem med OCTN i displayen. Ingen fara på taket egentligen. Den backar tändningen något, så ni inte erhåller full effekt. Stanna av och starta motorn igen så har ni resetat knacksensorns utslag.....

Mvh
Johan
Inlandets
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Nämen en försäljare som kom in i tråden intressant..
Har bara kört 98okt och det har jag gjort i alla maskiner jag ägt.. Har ändå varit STORA problem... Stannat skotern, dragit igång och efter en full gas repa så har det varit samma sak igen. Stannat skotern och väntat 20 min då har man klarat kanske 3 fullgas repor..
Har skotern stått en dag har man klarat kanske 1 - 2 timmars körning.
Sen kvaliten på soppan är bättre i sverige än i staterna där dom kör oftast på 91 oktan vilket i sveriges mått (RON/MON går inte in på de) är 96 eller 97 oktan så det kan ju inte bara vara i sverige vi har detta problem isf.. Har kört med 98oktan och booster i min och ändå haft problem.
Har inte fått nya sensorn än men skulle tippa på att den kommer till på onsdag ijaf. funkar det inte och jag inte får någon jävligt bra lösning/ersättning då så har arctic jävlart säkert förlorat en kund.. Då kanske hissen far ända upp och jag inser att skoter branschen är så jävla fattig att man inte ska ha något i den att göra... Har man problem med en ny bil är det en helt annan sak, Du har förfan en lånebil på gården inom en halvtimma.
Finns inte en skoter på marknaden som är felfri idag och det är pinsamt med tanke på hur mkt pengar vi plöjjer ner på teknik som har existerat i andra motorer på 90 talet och det kallar dom "nytt".
Det som gör mig irriterad är det att om 1 av 15 maskiner har ett problem gör man inget åt det. Nu hänger jag inte bara ut arctic utan alla skoter märken.

Ja ä int bitter!
Mvh Viktor
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Nu kan jag inte tyvärr kommentera hur din ÅF handhar problematiken kring din knacksensor. Däremot låter det troligt att det är just denna som är trasig, då du har sådana problem som du säger....
Däremot har vi kunnat konstatera att sensorn är väldigt känslig och ger utslag för oktan rätt ofta.

När det gäller vissa enstaka problem på maskiner så jobbas det med all säkerhet på det. Dock kan det vara så att det finns andra problem som är mer frekvent, därför finns det naturligtvis en prioriteringslista hur man tar sig an och jobbar med dessa. Ju fler maskiner som har ett visst problem, desto snabbare gäller det att hitta en lösning.

Kom ihåg att allt sker borta i USA, och se till att ÅF rapporterar in problemen via Arctic Cat Sverige t.ex. Kommer inte problematiken fram till servicechefen på Arctic Cat sverige, så lär dom aldrig nå USA heller.