Felkod CCU

Edtjons

Medlem
15 dec 2018
7
0
1
56
Östersund
Hej!
Var precis ute och körde och skotern nöp för mig. Fick kod CCU och skiftnyckeln visa sig.
Det är säkert mellan 15-20 minus här nu.
Innan hade jag problem med backen. Tryckte in den men backväxeln ville inte hoppa i. Jaha tänkte jag så jag körde bara framåt. Var ute i 10 min och helt plötsligt när jag låg i säkert 50km nöp bara mattan så den tvärbromsa. Motorn i sig är det inget fel på men jag fick varken in backen eller framåt sedan. Den låter bara skumt i variatorn.

Nån som har koll på koden CCU?
Tacksam för svar, den var en lång väg att gå hem 😀
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Första tanke är att drivaxelns lager skurit och isåfall på variatorsidan som är mest vanligt. Växlar är svår att få i om lagret går trögt och speciellt om den är tvärstum som nu.
 
Reactions: Edtjons

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
CCU är chassi kontrollmodulen (en box under huven med ett antal kablar in i dock inte samma som Ecu) den styr funktioner som mätare,back,handtagsvärme mm.
Hört vid några tillfällen att den har gett upp och då kommer bland annat fel på backväxeln som inte läggs i/ur ordentligt samt texten CCU och skiftnyckeln kommer upp i instrumentet. Kan fungera igen om du tar in skotern i värme men efter lite körning lägga av igen ifall de är boxen som gett upp.

Fick du felkoden CCU nånting innan den blev stum?
Kan också vara nåt lager som havererat i diamonddriven. (inget vanligt kedjehus på dessa)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du har en växelgaffel bak på diamonddriven som du kommer åt efter du brytit sönder fingrarna och handleden på 3 ställen, ta isär elkontakten till DDn och växla den till framläge manuellt och se om den rör på sig då.
 
Reactions: Edtjons