felkod 173 3 tillbaka

simpa85

Ny medlem
5 mar 2023
3
0
1
38
luleå
motorlampan tändes på en rmk 800 2011a.
med felkod 173 3. byte avgastempgivare och felkoden försvann och den gick som den skulle i en dag typ. byte torsdag prova den, kördes 2-3 mil fredag och på lördag 1km så kom felkoden tillbak och började gå dåligt igen.
har den nya gått sönder också eller kan det vara något annat? eller är det något som gör att dom går sönder?
köpte ju inte orginal givare snål som man är😂 utan en sno x
 

simpa85

Ny medlem
5 mar 2023
3
0
1
38
luleå
då har jag beställt nya delar😀
vad är det som gör att givaren går sönder om tätningen är dålig?
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Det blir som en injektor som suger med sig luft. Det blir som en efterbrännare typ.
Jag fick byta slutburken pga att dämpningen brann upp och lät som en skrikburk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du kan skita i tempsensorn också och sätta dit ett 9 ohms motstånd. De funkar lika bra som tempsensorn förutom att motståndet håller livet ut. Jag och flera polariskompisar kör så för de funkar så bra och kostar bara 1 kr.
 

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
20
Kramfors
Tjena, har råkat ut för exakt samma fel på min. Köpte en ny tempgivare från ”skoterdelen” och den gick jövligt fint i typ 3-4 mil sen börja motorlampa lysa och började gå dåligt igen. Va kan jag göra eller vad kan jag gjort fel då jag monterade nya?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som redan nämnts dålig tätning mellan yrör och pipa som ger skärbrännareffekt. Sätt dit 9 kohm motstånd och skit i sensorn plugga bara gängan de är 12mm skruv dim och 1,25 stigning. Motståndet sätter du mellan kablarna som går till tempsensorn. Jag märker inte av några nackdelar med fast motstånd och de håller bra. Köp några motstånd i reserv som du har med i skotern så är man helt garderad. Samma sak med motstånd iställer för gashängsbrytare ha extra med dig ut i fält, fast de går aldrig sönder dock 😁
 

EliassW

Medlem
25 nov 2023
10
1
3
20
Kramfors
Som redan nämnts dålig tätning mellan yrör och pipa som ger skärbrännareffekt. Sätt dit 9 kohm motstånd och skit i sensorn plugga bara gängan de är 12mm skruv dim och 1,25 stigning. Motståndet sätter du mellan kablarna som går till tempsensorn. Jag märker inte av några nackdelar med fast motstånd och de håller bra. Köp några motstånd i reserv som du har med i skotern så är man helt garderad. Samma sak med motstånd iställer för gashängsbrytare ha extra med dig ut i fält, fast de går aldrig sönder dock 😁
Okej aa men vart får man tag på sånt motstånd?