Felaktig tändning?

Med nya kolvar, inget glapp i förgasarna så vill ZR580:n inte gå på låg tomgång. Om man ställer så skruvarna ger ungefär 1500 varv, och gasar till så ger den sig iväg upp mot 3000 och stannar där. Kan det vara att det är "tröskel" på tändningen? När man drar i choken så hoppar den ner till den stabilare, 1500-varvs nivån igen, snälla hjälp mig med detta, det går mig på nerverna. Luftskruvarna har jag redan skruvat på så jag är nästan säker på att det är tändningen.. Är det för mycket förtändning typ? TACKSAM FÖR SVAR! MVH. Kalle
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Hej!

Som du beskriver det så skulle jag gissa att den går för snålt på tomgången....

Får den för lite (eller för mycket) bensin, kan den lägga sig på ett högre varvtal, och eftersom den går ner när du tar i choken, så borde det vara att den går snålt....

Har varit med om samma problem själv på en Indy 500, men då var det tvärt om, den fick för mycket på tomgången.....

Kolla det, det kan ju hjälpa....

Mvh
Hans L
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag tror att det måste vara ett förgasarfel.

Den får för lite bränsle på tomgången.

Rengör förgasarna innan du ger dig på tändningen.
 
Ok grabbar det är löst för länge sen, nu undrar jag bara varför min bubblar, gurglar och så, vid 6000 varv ungefär. Det enda som fungerar är fullgas, och lössnökörning är inte att tänka på! Hur kul är det att ligga i 7000 varv för att komma nånstans? Vid just de varven(cirka 6000+) så går den ju problemfritt(kanske för att man trycker fullgas).. Det verkar inte vara munstyckena, jag har aldrig bytt de och den har gått i 5+ och -20 innan, så det är nånting som spökar... När jag får tid ska jag kolla fjädern i primären.. Eller vad kan det vara? Jag bytte mot en mjukare Polarisfjäder, det kanske inte var så bra.. Ha de!

//Kalle