Fel olja i oljetanken! Hjälp!

jek

Medlem
29 jan 2008
26
0
1
Sweden
Nu är problemet så att jag har råkat av en konstig anledning hällt i skoter dehär 15w-40 motorolja i oljetanken och lyckas köra en liten stund så att det kommit in i motorn och då såklart så ska jag nu tömma oljetanken och he i riktig skoterolja. Men då så undrar jag om jag bör riva ner motorn och kolla så att det inte är massor med klägg kring kolvarna? Eller kan jag bara byta oljan och köra på? Jag kände dock ingen tendens till att den ville gå sämre när jag körde den. Skotern står i varmgarage just nu. :)

Har postat i en annan tråd fast den va inte aktuell och vill gärna ha snabbt svar så jag vet vad jag bör göra, är tyvärr inte någon motor eller oljespeciallist så därför söker jag hjälp här på forumet.
Skulle va tacksam om någon svarade.
 
4

426H

Hur lång stund? Jag skulle bara att tömt oljetanken och hällt i rätt olja. Finns ingen anledning att riva motorn om den går bra.
 

jek

Medlem
29 jan 2008
26
0
1
Sweden
Okej, tänkte kanske att den kan värmenypa om oljan kanske är för seg och flyter för sakta när det är så pass kallt ute som det är nu. Men nu har den stått ett bra tag i garaget och blivit varm så jag kanske bara byter all olja i tanken sedan så kör jag ur de sista som är kvar i slangen. Oljetanken var nästan helt tom sedan så fyllde jag fullt och så körde jag ca 27km, men på den sträckan så lär ju all olja i slangarna och det lilla som va kvar i botten på tanken åkt ur.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
om den kommer suga 10w40 tills det kommer rätt olja så kan du slå 2-takts olja i tanken så är du säker på att den får rätt smörjning,
spelar ingen roll om den går lite fett på olja tills du tankat igen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Häll bara ut oljan och i med 2-takts olja.
Efter du kört några mil till så kolla stiften och avgasportarna då motorolja bygger sot något förbannat. (är inte tänkt att förbrännas på samma sätt som 2-taktsolja.)
Känner en som tydligen har åkt en hel säsong på 10W-40, mycket sot men inget fel...
 

jek

Medlem
29 jan 2008
26
0
1
Sweden
Låter bra! Tack för svaret :) Vad körde han för skoter? Har en enduro 600sp -01. Tänkte att han kanske körede någon snotrick lr et 250 som inte kräver lika mke smörjning?
 

jek

Medlem
29 jan 2008
26
0
1
Sweden
............Jaha=? Då vart man osäker igen. Men hur går dehär ihop då det kläggarigen och sedan har en kille kört en vinter på det? Nu behövs en bra förklaring..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kläggar igen förgasarna? Njaaaaaaa, oljan kommer ju först efter förgasarna ;)

Iaf, 2t Olja förbränns, 4t olja ska ju skvättas runt.

Det är ingen fara, tom kärlet och fyll i 2t olja. Det lilla du körde spelar ingen roll

Ingen fara!!! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Han som körde med motoroljan blandade i tanken... så i ditt fall är det toksäkert att bara byta ut oljan, för oljan går inte änns igenom förgasarna på din maskin.
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ett sätt är att alltid blanda i tanken autoblend som systemen med separat oljetank i regel heter
är till för att båtmotorer skotrar och andra 2 T motorer inte ska gå för fett (miljötänk).
Att blanda i tanken då är du garanterad, räcker ju med att wiern till oljepumpen brister eller för all del kärvar då får du inte rätt bränsleblandning och då är du illa ute.


Gör som killarna i tråden påpekat blanda i tanken