FAN, skotern är kraschad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Var ute igår och körde 11-12mil, riktigt trevligt!

Kom hem till kompisen, ställde skotern på infarten där. Skulle vara där på fest på kvällen och svoa över tills idag.

Det kom 5st pers till oss och vi hade trevligt, men jag gick och la mig tidigt före de andra 00:00. Vaknade i morse med en lapp i sängen: Jag betalar för skoter/ Anniqa

Förstod givetvis ingenting.. Gick ut och kollade och skotern var borta!!

Gick in väckte kompisen och frågade vars min skoter var...

Jo en av tjejerna stal den igår och kraschade in i ett träd!!

Hela fronten är intryckt, huven är paj AAEN pipan är förstörd m.m m.m

Blev fan lessen, Har jobbat med skotern hela halva vintern, Byggtom framvagn och monterat Öhlins från srx 00, Monterat x-tra10 boggie, Ny 32mm matta Förgasarkonverterat.. Och lagomt när man fått allt att funka så händer detta!!

Nu har jag ju problem, vad skall jag begära att hon köper lös den för?!?

Jag köpte den för 20 000:- Och har som sagt byggt om och lagt ut en hel del pengar!


Eller ska jag låta henne lämna in den på märkesverkstad, och laga den. Och hon får stå för hyrskoter under tiden ?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Ohuu... beklagar!

Blir nog billigast för henne att lämna in den, har du bilder på den?
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Seriöst svar "Gäst"!

Först skulle jag säga att du gjorde en tabbe som hade skotern på en fest där det förkom alkohol (rätta mej om jag har fel!) utan att du hade sett till att ta ur nyckel och nödstopp och förvara det så ingen obehörig kunde komma åt det.
Men du är ju trots det änndå inte vållande.

Det kommer att bli dyrt för tjejen detta.
Vore det jag så skulle jag lämmna in den på verkstad och med ett varmt leende lämna över räkningen till tjejen. (hon kommer INTE att le,det lovar jag!)
Ett alternativ för den blödige är ju att ta det på din egen försäkring och låta henne betala självrisken (ett alltför lindrigt alternativ för henne då hon burit sej så idiotiskt åt!) Det är väl valen du har som jag ser det.

Låt henne inte komma undan för lidrigt bara! Svider det rejält kanske hon inte gör om det!
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Hon ringde upp mig nyss ialf, Vi kom överens om att hon köper lös den för 25 000:- , Men hon var tvungen låna pengar av sina föräldrar så hon måste kolla upp detta först

Med det så har jag varit både billig och snäll, tror det svider tillräckligt ändå. Och jag vill ju snabbt och smidigt få tag i en ny skoter helst innan nästa helg
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Indy 500 EFi -93 Med öhlins, Maxportad med AAEN pipa,xtra10 boggie och förgasarkonverterad, Edge X dyna m.m m.m Fanns inte en repa på hela skotern :(
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
PerryMason skrev:
Hon ringde upp mig nyss ialf, Vi kom överens om att hon köper lös den för 25 000:- , Men hon var tvungen låna pengar av sina föräldrar så hon måste kolla upp detta först

Med det så har jag varit både billig och snäll, tror det svider tillräckligt ändå. Och jag vill ju snabbt och smidigt få tag i en ny skoter helst innan nästa helg
Tjaa...det blev en dyr skotertur om man säger så.
Hoppas stint-eländet lärde sej nått!
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå



Nu har allt tagit en vändning, När hennes far skulle upp med plånboken!




25 000:- det skulle han aldrig ge minsann, och inte 20 000:- och jag får behålla skotern heller, så då sa jag att får jag inte 18 000:- och behålla maskinen, så anmäler jag imorrn, hennes farsa är riktigt korkad, Han sa att han vägrar låna pengar fast han inte har och att han tycker det är genant att städa upp efter sin dotters ofog,

Delarna om jag köper begat det som går och resten nytt går på 18 000:-, Har kollat runt idag och sökt begade delar och kollat nypriserna på allt. Hennes korkade far vill bara ge mig 10 om jag skall behålla den. Så måste jag stå för hela resten själv :eek:

jag blev förbannad som satan på karln. Jag köpte skotern för 20 Har lagt ut 7-8000:- och bara för att hans dotter kraschar den i fyllan skall jag gå back 10 000:- Och dessutom vara snäll och inte anmäla, + Att det blir en helvetes massa skruvning,

men allså jag förstår inte problemet, har man haft sönder saker dessutom i fyllan och utan lov så är det väl självklart att man ersätter saken..att ens ha mage att erbjuda halva vad grejerna kostar...helvete så arg jag blir
Och ändå tycker han att det är för dyrt

Jag hade en hel skoter och vaknade upp med ett skrot. You break it you buy it har han inte hört talas om. Dessutom hade han minsann kollat idag och man skulle aldrig betala mer än max 18000:- för en sån här skoter sa han

Tänk att jag är snäll och vill lösa det utan att anmäla, men han tjaffsar bara på. Nu har jag börjat köpa begdelar och lämnar in en anmälan imorgon, Känner att jag inte kommer ngn vart i diskussionen med hennes far.
 
Last edited:

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Tycker du gör helt rätt som anmäler PerryMason!! Känner att man hettar till när man läser hur hennes farsa beter sig. Tycker att han kan betala det du begär för skotern å sen kräva igen pengarna av dottern. Hon borde ju i alla fall int slippa undan gratis. Speciellt int när hon ha fyllestyrt!!
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Nu för 5min tog det en till vändning,

Det ringde en bekant till hennes farsa som skulle vara "skoter expert" Han frågade precis vad som var gjort med skotern m.m Själv hade han en likadan EFi -92 Han var en riktigt trevlig resonabel människa. När jag började berätta vad som är gjort på min maskin förstod han ganska fort att det är inte en 18 000:- skoter det handlar om. Och han sa att detta skulle lösa sig, jag behövde inte vara orolig.

Jag skall vänta tills morgondagens slut innan jag anmäler få se om dom kommit på bättre tankar
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Yamaha_leden skrev:
Du gör helt rätt som anmäler honom och hoppas de löser sig.
Vi får väl anta att det är tjejen som ska anmälas?

En mycket olycklig händelse, hon som tog skotern har säkert lärt sig en läxa, hoppas att alla som bara funderat på att köra i fyllan kan ta till sig samma läropenning! :(


EDIT: Oj, vi skrev visst precis samtidigt, PerryMason, det sista var ju ett litet ljus i mörkret i.a.f...
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
henkew skrev:
Vi får väl anta att det är tjejen som ska anmälas?

En mycket olycklig händelse, hon som tog skotern har säkert lärt sig en läxa, hoppas att alla som bara funderat på att köra i fyllan kan ta till sig samma läropenning! :(
Givetvis är det hon som skall anmälas, Hennes far hade ju ingenting med fyllekörningen att göra, Han är ju lika oskyldig som jag . Han låg ju nämligen åxå och sov. t.o.m på annan ort
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
henkew skrev:
Vi får väl anta att det är tjejen som ska anmälas?

En mycket olycklig händelse, hon som tog skotern har säkert lärt sig en läxa, hoppas att alla som bara funderat på att köra i fyllan kan ta till sig samma läropenning! :(


EDIT: Oj, vi skrev visst precis samtidigt, PerryMason, det sista var ju ett litet ljus i mörkret i.a.f...

Självklart är det tjejen som skall anmälas. De blev lite fel i min formulering...
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Hur??

Får man fråga hur de har gått med de hela???
Kom ni överens eller blir de å anmäla??
 

PerryMason

Aktiv medlem
15 dec 2004
70
0
6
Skellefteå
Efter att jag sa det där om att, jag skall ha pengar eller en lösning annars blir det anmälan. Hade viss verkan. Gick nån timme sen ringde tjejen upp och hade fått låna pengar av sin morfar, Så dom köper skotern för 25 000:-vilket är rimligast. Hennes far kom med handpenning tisdag vid 17:30 5000:- och resten onsdag när dom skall hämta maskinen.

Det kändes lite bättre nu, Men vågade inte pusta ut förrän jag har alla pengar i näven. För man vet inte vad den där gubben kan ta för vändningar


När pappan kom tisdag och betalade handpenningen så var han riktigt trevlig och resonabel
Men sen när dom skulle hämta skotern och betala resten var han och hans tekniska support lite skeptiska, För "tekniker" tyckte att den inte var så snygg. Men en krockad skoter är sällan snygg sa jag, men jag påpekade att han borde kolla skicket annars, finns inte en repa på huven, inte minsta reva i baljan. Knappt inte ens färg borta på chassiet. Sen tillade jag att denna skoter är inte byggd för att vara på nån utställning, Den är byggd för att vara snabb på leden! De gav med sig helt och hållet, åkte iväg för att diskutera lite och hämta dottern. När dom kom tillbaka hade de pappren framme i handen och ville komma överens!



Så vi lastade skotern och jag fick resten av pengarna!

Nu har jag varit riktigt snäll tillbaka:

Jag har letat reda på ett helt chassie från just en -92 500 EFi komplett utom motor för 7500:- åt dem. Så blir ju bara flytta motorn för dom så har dom en fungerande maskin och kan sälja Öhlinarna . xtra10 boggien och 32mm mattan och ha igen pengarna helt och hållet för chassiet dom köper. Men nu skall jag glömma den där maskinen för...


Köpte mig en ny maskin idag! En ZR600EFi -98 Helsvart LE, I grymt fint skick, till kanonpris =)
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vad ska man säga tur i oturen, skönt att det fixade sig :) Åsså fick du ju en finare skoter på köpet hehe :p
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Fy fasen en sån historia, men skönt att det löste sig för dig iaf. Nu vet man att man ska sova med nyckeln och nödstoppen under kudden :)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Säg åt fruntimmre att hon ska betala först vad du ha lagt ut på dne sedan ett vanligt pris som din skoter ligger ute på blocke för!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.