Familjeskoter/touring. Nybörjare behöver tips!

haget

Ny medlem
19 apr 2020
2
0
1
41
Uppsala
Hej,

behöver era råd då jag går vilse i Skoter-marknaden.

Helt nybörjare på Skoterområdet, men kommer flytta upp mot snö-rika marker och kommer köpa en maskin till nästa säsong.

Det jag söker som jag behöver era råd kring är att jag vill få en shysst touringskoter, inget fartmonster utan mer viktigt att den är driftsäker och enkel i underhåll. Tänk Volvo 240 ;) Kommer främst gå på leder och kunde vara praktiskt om det går att dra släde där barnen kan sitta.

Det jag kollat på som jag gillar är, Yamaha RS venture tf, Arctic cat pantera 7000, Polaris adventure 550. kanske även nyare modell av Yamaha viking :)
  • Vilken är mest driftsäker och enklast i underhåll av ovan, eller finns det bättre lämpade modeller?
  • En ytterligare aspekt som kan vara intresse är ägandekostnad/generell kostnad för reservdelar osv :)
  • Är det några större servicar man ska kolla extra om dessa är utförda som är kostsamma,? (tänk motsvarigheten till kamremsbyte på bilen ;)

Vill få en ganska ny, med hyffsat få mil på mätaren. Kan tänka mig 50-100,000 kr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är du beredd att lägga upp emot 100k så köp en ny 2021 skidoo eller lynx med nya 600efi motorn, tänker då på antingen skidoo tundra lt 600efi eller kanske mer lämplig lynx 59 600efi. lynxen ligger på strax under 100k ny och skidoon något billigare.
Känns som mer driftsäkert än så finns inte, sen är det 4års garanti då det är nytt, finns ju liten anledning att köpa något begagnat för typ samma pengar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tycker Askers förslag var bra, jag hade valt Lynx 59 om det är mest led och ha med familjen, tundran om man ska mest snirkla runt ospårat i skogen.
 
Reactions: haget

haget

Ny medlem
19 apr 2020
2
0
1
41
Uppsala
Är du beredd att lägga upp emot 100k så köp en ny 2021 skidoo eller lynx med nya 600efi motorn, tänker då på antingen skidoo tundra lt 600efi eller kanske mer lämplig lynx 59 600efi. lynxen ligger på strax under 100k ny och skidoon något billigare.
Känns som mer driftsäkert än så finns inte, sen är det 4års garanti då det är nytt, finns ju liten anledning att köpa något begagnat för typ samma pengar.
Tack för bra svar! Gillar Ski-doo maskinen skarpt! blir till att läsa på mer :)
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för bra svar! Gillar Ski-doo maskinen skarpt! blir till att läsa på mer :)
Ski-doo Tundra LT 600 EFI är helt säkerligen en fin maskin, men som drdryyls så är den ju mest anpassad för att snirkla runt i skogen med (typ för renskötare eller skogsarbetare) och kommer inte ha så värst bra komfort för att använda till touring främst på leder (väldigt smal och "termosstötdämpare" i framvagnen som inte är så värst komfortabla). Där kommer Lynx 59 Ranger 600 EFI med absolut största sannolikhet att vara en bättre maskin för touring på leder (bättre fjädring för det i framvagnen och något bredare) och även bättre på att dra pulka (bredbandare, dock utan växellåda, men kommer fungera bra att dra med ändå). Nackdelen är att Lynxen är några tusenlappar dyrare än Ski-doo:n, men jag tror det är värt att lägga ut de extra tusenlapparna i det här fallet.
 

multip

Medlem
4 mar 2017
11
1
3
Piteå
Hej,

behöver era råd då jag går vilse i Skoter-marknaden.

Helt nybörjare på Skoterområdet, men kommer flytta upp mot snö-rika marker och kommer köpa en maskin till nästa säsong.

Det jag söker som jag behöver era råd kring är att jag vill få en shysst touringskoter, inget fartmonster utan mer viktigt att den är driftsäker och enkel i underhåll. Tänk Volvo 240 ;) Kommer främst gå på leder och kunde vara praktiskt om det går att dra släde där barnen kan sitta.

Det jag kollat på som jag gillar är, Yamaha RS venture tf, Arctic cat pantera 7000, Polaris adventure 550. kanske även nyare modell av Yamaha viking :)
  • Vilken är mest driftsäker och enklast i underhåll av ovan, eller finns det bättre lämpade modeller?
  • En ytterligare aspekt som kan vara intresse är ägandekostnad/generell kostnad för reservdelar osv :)
  • Är det några större servicar man ska kolla extra om dessa är utförda som är kostsamma,? (tänk motsvarigheten till kamremsbyte på bilen ;)
Vill få en ganska ny, med hyffsat få mil på mätaren. Kan tänka mig 50-100,000 kr.
Hej
Kör själv en Lynx Ranger 49 900 ace 2019 och tycker det är en fantastisk skoter perfekt kamhöjd 38 mm och lång matta för att kunna köra i lössnö men vara bekväm på led , jag hade en e-tech 600 tidigare med 58 mm kammar och det kommer jag aldrig vilja ha igen. Som vintrarna är nu för tiden så är försäsongen väldigt kort för lössnö sedan kommer blidorna efter varandra och du får stenhårt före i botten och kan åka vars du vill , höga kammar ger bara vibrationer och är obekväma på hård led , som sagt 900 ace fyrtakt då kan du fortfarande prata med din medpassagerare utan att skrika och dom i pulkan är inte ihjälgasade när du kommer hem.