Fakta 2-takts avgassystem

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hej.
Jag skulle vilja ha hjälp med vad det är som jag måste veta om min motor för att ha andra pipor på den.

Motorn är en liberty 440 med smp 600 kit på.
Komp 12,8
98 oktan.

Piporna jag är dessa.
http://www.polarissnowx.com/pages.asp?pageID=24&subPage=30

Eftersom jag har andra toppar o cylindrar än vad dessa pipor är byggada för så känner jag mig orolig om det kommer fungera.
Dem har en peak på 9100 rpm vilket jag tycker låter mycket.

Vad är det jag behöver veta om motor och piporna för att dem ska lira ihop?
Tex klämspalt, squish höjd/area , stinger, rev kona osv..
fyll på med nyttig info om allt som berör detta område..

Hoppas någon vill hjäpla till..

Jag vill ju inte slänga på dessa pipor o motorn dör första turen

mvh glenn
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det där med Pipor är inte alltid så lätt...man måste nog ha mer uppgifter än så för att räkna på det. Men dom där piporna är ju inte anpassade efter den motor du har så därför så är dom väl inte heller att rekomendera...det lättaste/bästa sättet att ta redo på vilka pipor som slulle kunna tänkas fungera bra är väl att kontakta tillverkaren av cylinderkitet du har på din motor. Eller om det nu är så att det finns någon här som läser som har det.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det där med Pipor är inte alltid så lätt...man måste nog ha mer uppgifter än så för att räkna på det. Men dom där piporna är ju inte anpassade efter den motor du har så därför så är dom väl inte heller att rekomendera...det lättaste/bästa sättet att ta redo på vilka pipor som slulle kunna tänkas fungera bra är väl att kontakta tillverkaren av cylinderkitet du har på din motor. Eller om det nu är så att det finns någon här som läser som har det.
Det är just det jag vill veta/lära mig om pipor.

Jag har ringt dem som tillverkat dessa cylindrar och han sa att dubbelpipor fungerade klockrent på cylindrarna men då sa jag att mina inte var så vanliga pipor och hade en peak på 9100 rpm men det var inga problem sa han men jag tyckte han var så nonschlant "staving" och det kändes som att han bara vill få samtalet överstökat.
Så jag litar inte på det han sa.
Så det är därför jag ställer denna fråga här på snowmobile då jag vet att det finns flera kunnig personer på detta forum inom detta område.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
alltså..du behöver inte vara orolig för att din motor kkommer rasa/gå som skit..har precis dom där rören på min maskin nu...den går utav satan fastän jag inte varvar mer än 7500varv..
visst du kommer aldrig få ut max av piporna då dem har en peak effekt på 9100varv..
du kommer smälla motorn ganska fort om du varvar så mkt med din....

som jag sa förut tkr ja att du ska köra med dom piporna..för de finns inga pipor till IQ R chassit som peakar kring 8300 varv.. finns endast racepipor.som är gjord för R motorn.. den har mkt kortare slag osv därför kan den varva 9100varv utan att smälla.

squischen ska inte undegå 1.35 fick ja veta av en kille som tävlat och trimmat 2t motorer i över 15år.så man tkr ju att man kan lita på han.
har kört kanske 20mil med min motor nu som är en ombyggd 440 som din.fast jag gjorde allting själv istället för att köpa färdigt kit för typ 14000spänn..
har kört med slp rören hela tiden samt 440reedsen.


och än en gång..deeen kommer inte nypa om du ställer in motorn.. om du hamnar under peakeffekt så utvecklas de inte lika mkt värme vilket gör att motorn blir mer driftsäker..men du får inte ut all effekt som piporna lovar att dom ska gee..
piporna funkar på din motor utan problem då du har samma area på avgasporten (inte ventilen utan porten där du skruvar fast piporna). på både stdmotorn samt din motor samt Rmotorn..de är endast slaget som skiljer.
så sluta nojja nu.vinter är påväg och du kan inte vela om detta..bara köra.
se bara till att ha rätt bestyckning då motorn blir som en 440..ganska kännslig på bestyckning.

att lära sig om pipor och hur dem ska vara mot motorn är mkt..de tar flera år att bli kung på de..
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
alltså..du behöver inte vara orolig för att din motor kkommer rasa/gå som skit..har precis dom där rören på min maskin nu...den går utav satan fastän jag inte varvar mer än 7500varv..
visst du kommer aldrig få ut max av piporna då dem har en peak effekt på 9100varv..
du kommer smälla motorn ganska fort om du varvar så mkt med din....

som jag sa förut tkr ja att du ska köra med dom piporna..för de finns inga pipor till IQ R chassit som peakar kring 8300 varv.. finns endast racepipor.som är gjord för R motorn.. den har mkt kortare slag osv därför kan den varva 9100varv utan att smälla.

squischen ska inte undegå 1.35 fick ja veta av en kille som tävlat och trimmat 2t motorer i över 15år.så man tkr ju att man kan lita på han.
har kört kanske 20mil med min motor nu som är en ombyggd 440 som din.fast jag gjorde allting själv istället för att köpa färdigt kit för typ 14000spänn..
har kört med slp rören hela tiden samt 440reedsen.


och än en gång..deeen kommer inte nypa om du ställer in motorn.. om du hamnar under peakeffekt så utvecklas de inte lika mkt värme vilket gör att motorn blir mer driftsäker..men du får inte ut all effekt som piporna lovar att dom ska gee..
piporna funkar på din motor utan problem då du har samma area på avgasporten (inte ventilen utan porten där du skruvar fast piporna). på både stdmotorn samt din motor samt Rmotorn..de är endast slaget som skiljer.
så sluta nojja nu.vinter är påväg och du kan inte vela om detta..bara köra.
se bara till att ha rätt bestyckning då motorn blir som en 440..ganska kännslig på bestyckning.

att lära sig om pipor och hur dem ska vara mot motorn är mkt..de tar flera år att bli kung på de..
Hehe.
Jag har stor beslutsångest när det gäller sånna här saker.. kanske du har märkt.
Om du nu har samma pipor så är det ingen fara.. trodde du körde typ slp eller något..
Ska ut i garaget nu ikväll o sätta dit piporna sen bygga lite fästen tänkte jag.

men ni får gärna fylla på med matnyttig info om avgassystem för man kan aldrig läre sig för mycket..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
För det första har den nya 600R motorn ett slag på 70mm och den gamla 600an ett slag på 64mm gäller även 440in.

Så om piporna fungerar bra på din motor är svårt att säga direkt, men jag skulle inte vilja påstå att det är någon direkt fara att testa dom om du redan har dom liggandes. Däremot är det cross pipor vi talar om här och troligen med ganska tät stinger så några längre fullgasrepor är inte att rekommendera.

Men enda sättet och veta om du får ut något vettigt med piporna är att köra den i bänk.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
* Twin Pipes (Special order av Race dep. Tillverkade av SLP)


dem är tillverkade av slp dom du har..
som asker säger så är de racepipor som inte är tillverkade för motorn.men jag har då kört med mina nu och hållt ganska långa gasrepor..kanske inte i minuter..men iaf i kanske 30sek...har då hållt.samt att polarn har haft samma pipor på sin RR..den går då än oxå=)..
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
För det första har den nya 600R motorn ett slag på 70mm och den gamla 600an ett slag på 64mm gäller även 440in.

Så om piporna fungerar bra på din motor är svårt att säga direkt, men jag skulle inte vilja påstå att det är någon direkt fara att testa dom om du redan har dom liggandes. Däremot är det cross pipor vi talar om här och troligen med ganska tät stinger så några längre fullgasrepor är inte att rekommendera.

Men enda sättet och veta om du får ut något vettigt med piporna är att köra den i bänk.
Stingerna är 26mm invädigt!
Ljuddämparna är 100mm långa så det läre väl vara en fullflödes dämpare antar jag?

Är 26mm på 300cc litet?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det lär garanterat vara fullflödes dämpare. Om man nu ska kalla det dämpare, lär ju va effektivare att trycka dit en perforerad rulle hushållspapper :rolleyes: ;)

Exakt hur tajt stingern är låter jag va osagt, men de är ju helt klart raceanpassad. De va iofs rätt självskrivet sen innan men ja...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
med rätt slag , kompression , duration fnns det hopp om att fungerar bra , men enligt mina efarenheter finns de ändå inga garantier alls , en bromsbänk är det enda som kan ge ett säkert svar enligt mig , låna ett par och bromsa är mitt tips jag ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
26mm är ett häftigt och crossanpassat mått på 300cc. Du måste montera avgastemp mätare och hålla koll om/när v'ärmen skenar iväg vid längre gasningar. Har du tur går det hålla fullt över en sjö med rätt bestyckning.

På kompisarens trippel 900a (300cc) ska vi åka 26-27mm stinger men det kommer kollas upp försiktigt med tempkoll och fisökning av fullgastiden. Jag kommer ligga på 27-28mm stinger på mina 333cc cyllar tror jag? kan bli mindre?

Men jag skulle inte köra 9000v pikade pipor om jag nu inte drar motorn till över 9000v. Har man pipor som pikar till som i mitt fall ca 8800v så vill jag ha max effekt just på 8800v men motorn får gärna dra till 9000+.

Du får inga motorproblem med dom piporna,,bara det att den kommer gå onödigt dåligt på lägre varv och inte någonsin ge den effekt och trevliogare register den skulle kunna ge med rätt pikade pipor, om du nu inte kan låta den dra upp till 9000+v

Finns betydligt bättre pipor om man bara ska varva typ 8500v .
Piporna pikar jag efter portningen i första hand. Jag har raceportat som en ves cylle ca 204 g på min tc 1000 och vill då ha pipor som pikar till 8800v eller 9000v. För att få ut ett bra register så bör motorn varva något över pikevarv på piporna,,,Så det blir över 9000v i slutvarv i mitt fall.

Topparna svarvar jag till så dom också vill varva mycket. Dom får sig smalare squishband och rätt vinkel på bandet. Men man kan nå höga varv på toppar som har bredare band också men då måste squishfarten sänkas genom brantare squishvinkel för att inte gå in i varvstopp /spikning.

Jag har ingen speciell koll på din 600 twin motor i durration eller toppar standard??
Men för att få ut pullver ur en 600 måste den varvas högt helt enkelt,, inga problem att få den varav långt över 8500-9000+v med raceportat och pipor som machar det höga varvet om man bara har cdi box som tillåter detta.

Vilket slutvarv man väljer är ju en hållbarhetsfråga

Klämspalts måttet är en underhållsfråga. Jag kör ju bara 1,1mm på 300cc cylle och ca 1,3mm på en 500cc cylle. Men då har jag ständig översyn av motorn,,typ tar av toppen och kollar läget ibland a ( 100a mil)

Jag vill inte ha några oförbrända gaser ute i shuisbandet som bara åker ut oförbränt när det istället kan ge effekt. Därför väljer jag ganska fräcka mått på klämmen.

Såååå För att utnyttja piporna måste motorn upp i över 9000v helt enkelt ,,, så kolla upp vilken portning du har i grader på utblåset och bestäm sedan om du vill gå upp i varv genom evnt portning och toppmodd. Har du inte typ 204-208 graders portning så byt till pipor som pikar långt under 9000v helt enkelt. Och kolla att cdi boxen klarar varvtalet!!