F8

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej där.
Nu är jag sugen på att byta skoter. Igen. Det är ju den tiden på året. Och nu är det "bästa" läget att sälja min färdigpimpade maskin, så jag torskar mest pengar på den. ;)

Om har budget på 50-60000 verkar Arctic F8 vara det modernaste man kan få tag i. Och det verkar vara riktigt fina skotrar. Och otroligt billiga, med tanke på hur ny maskin man får. :)

Fyll på här, ni som kan F8.
Bra?
Dåligt?
Typfel?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kanonmaskin om du kör enbart led. Otroligt lättkörda. Väger betydligt mer än tex Xp 800, +50 kg.
Går trots det fint på leden...

Ska du busåka finns det roligare maskiner...
Driftsäkra maskiner...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tack för ditt svar!

Jag vill ha en skoter som inte är så lättad att den spricker, som kräver motorrenovering efter 500 mil och som käkar variatorremmar till frukost. Några extra kilon gör mig ingenting. Ska nåt lättas så är det chauffören. ;)

Har F8 några typfel? Hur är det med Diamond Drive, t.ex.? Ser i en del annonser att den är bytt på garantin.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
DD:n är väl inte känd för att vara den driftsäkraste men fungerar bra annars. vad man hört så brukar dom rekomendera att renovera den var 500 mil. men en jag känner tänker då köra tills den rasar, och hans brorsas cf som han hade så rasade den på, men vet inte vad det var för miltal på den
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
DD i sig är väl inte dåligt. I början när den kom var det problem med någon form av dåliga lager. Vilket ledde till en del problem och dåligt ryckte. En annan nackdel är väl att den är dyrare att dreva om än motsvarande kedje alternativ.
Men ja det är en typ av planetväxel så den är väl kanske känsligare än en kedjetransmission du kan misshandla (dålig olja, dåliga lager etc) mycket mer utan grava ras.
Sköter man den med bra olja och bra lager så fungerar den. Så lite förebyggande service är väl en billig försäkring.
Tycker inte du ska välja bort en skotermodell pga DD om resten är vad du söker.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Har haft 2st, en 2008 och en 2009, ett ecu-fel på den första men byttes på garantin och sedan gick den kanon och den andra inga fel. Var nöjd med dom overhört lättkörda och går som ett lok på leden men inte så roliga att busa med, men det går men lite vilja. Kanon att man kan justera dynan och styret. Dock skulle ja satsa på en 08 så man får 38 matta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
DD:n hade väl problem ett år pga att ett lager satt felmonterat.

I övrigt så funkar dem bra, se till att göra riktiga oljebyten när man ska bara, eller kanske tom inför varje säsong.
Riktigt olje byte = först sköljolja sedan i med den riktiga oljan.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Kör du 50/50 på led/på sidan om, köp en Crossfire, du kommer inte bli besviken. Jag har "bara" en 600 men den tar sig otroligt bra (har iofs en 44mm matta) för att vara en crossovermaskin, lätt den roligaste jag ägt/provat av Crossovermaskinerna. Ska du klättra mycket behöver du en 800 annars inte enligt mig.