F7a som surar ner stift drar mycke soppa

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Jag har nyligt köpt en f7a 04a som surar ner stiften och känns orkeslös (bluddrar) lite på högre varv. Skulle ut och köra idag fick dra ca 10 ryck innan den starta sen luktar den soppa och rycker som satan. varmkörde drog iväg kom ca 300m sen känns den orkes lös och går ner på en cyl.
Slangen som går ini styrboxen ska den bara hänga lös? ska det inte va vakum dit? Har läst dom andra inläggen och det står mycke om Tpsen kan det va samma här?
Mvh/Magnus
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Hur är kompet ?

Bytt stift ? (br9eya)

Rengjort avgasportarna?

Följt Apv wires och kollat så att ingen har hoppat av ?
 

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Har inte kollat komp med kompmätare.

Bytt stift har jag gjort 2ggr nu. Br9eya är det.

Inte rengjort avgasportarna. Brukar dom kunna sura ner sej om dom kärvar?
Får dra in den i verkstan och börja undersöka imorgon.
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Har inte kollat komp med kompmätare.

Bytt stift har jag gjort 2ggr nu. Br9eya är det.

Inte rengjort avgasportarna. Brukar dom kunna sura ner sej om dom kärvar?
Får dra in den i verkstan och börja undersöka imorgon.

Rengör dom! Svinto funkar bra! Det räcker med att lossa dom nedersta grövre bultarna!
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Hejsan. Är i en liknande situation som dej med min arctic f7 03a
Den bluddrar lite på höga varv (Kanske beror på Mycket puder?)
Har bytt ca 4 stift br9eya på ca 10 mil då den har en förmåga att gå ner på 1 cylle!
Har hört att man ska koppla ur olje injection o köra dirrekt i tanken ?
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Är i samma sits kanske, Tog bort stiften och torka av dem. Var svarta. Då starta den utan vidare, sen skulle jag gasa iväg då tvär dog den och gick ej att dra igång nå mer?

Är de tändspole fel? Tror ni byta stift räcker?
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Är i samma sits kanske, Tog bort stiften och torka av dem. Var svarta. Då starta den utan vidare, sen skulle jag gasa iväg då tvär dog den och gick ej att dra igång nå mer?

Är de tändspole fel? Tror ni byta stift räcker?

Eftersom du äger en skoter för över 50 000 så bör du ha råd att börja med ett komptest och byta stift utan att behöva fråga oss dels för det är grundläggande i felsökningen. Så ordna det och återkom med resultat !
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Tror jag inte.
Min drar fett mycket olja. 2.7 liter på 2 tankar..
Ska testa o koppla ur den separata olje reglaget och köra blandat i tanken..
Btw var var ett scenario imorse då jag skulle ut o köra då kom vi till macken för att tanka. Då slog den igen 1 stift och gick på en cylle.. Då bytte jag till ett BEG reserv stift jag hade i utrymmet bak i dynan, då gick den ca 200 meter på 2 cyllar. Sen köpte jag nytt stift br9eya och sen dess har den gått hela dagen.
Men ibland går det inte att få ut max varv ur den!?
Ska somsagt koppla ur olje tanken och pröva..
Känner du igen något av detta?
 

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Ja jag har inte hunnit köra mer än några mil så jag har bara sett att den verkar suga i sej rejält med soppa. Olja har jag inte hunnit få nån koll på än.
Men ska ta in den i värmen imorgon och se om jag hittar nåt skumt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ni har inga felkoder ?
låt pumpen sitta kvar å justera istället ner den , 2,7 l på 2 tankar bli ca 3% vilket är för mkt men ingen katastrof
 

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Nu har jag rivit och kollat lite. En avgasport satt fast så jag har rengjort dom så dom går lätt. Tror det va den cyl som den inte gick på nu. Och bytt stift igen. Har bara provstartat vart så jäkla kallt ute.
Men det borde bli lite skillnad. Lever på hoppet. Så jag återkommer efter en riktig provtur.
När man startar skotern ska den kontroll dra avgasportarna då? Eller gör den bara det när den kommer upp i högre varv?
 

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Idag har jag varit ute på en prov tur. Och idag har den inte surat ner några stift och känns mycke piggare. Låter gå renare oxå.
Så jag ska tror jag drar upp den och åker i Åkersjön på onsdag. Så får jag testa en längre sväng. Så hoppas den fortsätter funka nu. :)
Stort tack för tipsen av er som skrivit!
 

seastream

Medlem
27 dec 2009
33
0
6
Östersund
Ja idag va jag på Arctic cat cup. Sen åkte vi en sväng efter det.Och skotern kändes dö av engång körde en liten bit till så tvär dog den. Gnista ok Inge bränsle fram till railen men efter att dragit några ggr så fick jag det. Satt på slangen igen och körde några meter sen stanna den igen. Drog hem den. Kollade spänning till pumpen= OK
Körde pumpen med ett batteri. Och den gick. Så just nu går skotern igen. Har det varit strul med bränslepumpar? Eller skajag hoppas den bara kärvat eller nån mindre frysning?
Brukar checkengine lampan glöda till när man drar? Fick för mej att den gjorde det när jag stod och drog när den inte startade. Men inte sen när den starta. :S