f7 variator vikt

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
Hej.

fick dålig magkänsla nu. mina ställbara vikter i f7an gick pajj så jag köpte ett par icke ställbara vikter men samma vikt (78gram) jag tycker den varvar mindre nu iaf på tillslaget men det är ju startgropen. jag har inte org fjädern det är grön på båda variatorerna nu. men är det alldeles för tunga vikter jag har på nu?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Vad varvar den på toppen då? Tyckte 78gram lät tungt speciellt om den skulle vara std. Åker själv på ca 75 gram ställbara med f7 cyl. portning,pipa mm men då har ja inte bromsat maskin än så får se vart de slutar efter det. Varvar för tillfället ca 8200varv med 150/300 fjäder
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
oj shit! jag har inte kollat det. men ska köra ihelg så jag får se då:) vad har f7 för orginal vikter? den gick riktigt bra innan jag bytte vikterna men nu när jag satte på dem hära vikterna känns den trött i djupsnön... kan man inte möjligtvis slipa ner vikterna som sitter på nu? då det känns som skit att man ska behöva köpa ett par nya vikter IGEN.
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Dom bytte mellan årsmodellerna men -05an och -06an verkar ska ha 75gram org. så du är ju inte så långt ifrån. Kom på nu att ja har ju en agressivare kurva på vikten dessutom så med den andra modellen jag har så blir de nog ännu mer övervarv.

04 tex. hade 70 grams vikter org. men då har dom en annan sekundär än de nyare.

Går att slipa om man vet vad man håller på med samt har en bra våg att vikta in dom på.

Frågan återstår ju dock vad har du för maxvarv nu, de är ju de som blir intressant att se då du provat.
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
har nu varit och testat. det skulle bli en lång sväng men det blev tyvärr en kort eftersom jag inte har satt loctite på fixed pin vikterna, så alla skruvar gängades ur och vikterna började vandra i sidled. men den varvade ca 7700-7800 i djudsnön, och det var inte nådigt med snö! fick en rem sprängd på köpet;)