f7 variator kärvar

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
Tjena var på premiär turen idag i pudret! :D Dock uppstod ett problem när jag var påväg hem. variatorn började kärva och ha sig, vad kan ha hänt?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
börjar med en enkel fråga och den är om du har rengjort variatorn och vilken av de två du menar
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Hade liknande problem då jag hade en F7:a.
Då var det bussningen som sitter i den rörliga (yttre) skivan på primären som var slut. Den gled ur läge och hamnade mellan skivorna, den syntes på axeln under remen. Försökte limma fast den med Loctite. Det fungerade en stund, men sedan lossnade den igen. Den finns inte som reservdel, så jag beställde en ny variator från USA.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Kolla så rullarna är runda, kan hända att dom inte är det och då börjar dom nöta i vikterna som i sin tur får gropar i sig...
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
tack för tipsen, ska kolla upp det här ikväll. Vad ska det vara för avdragare? har orginalvariatorn
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
När min primärvariator kärvade fast på F5an så var rullarna på korset i princip formade som halvmånar och rullade inte alls. vikterna och viktarmarna med bussningar var också tvärslut så att vikter liksom fastnade vid rullen.. dessutom var fjädern av på mitten :)

Borde gå att inspektera skapligt med variatorn på plats.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag har nog kvar lite variator delar från både m7an och f7 an jag haft i fall du behöver nått, kors, yttersta skivan med bussningen och en inre skiva utan sprickor finns, tror även ja har en yttre för fixed pins och ja har en hel primär utan fixe pins med sprickor i skivorna