Hej !! Har en 04:ans F7 EFI med nå liknande fel. Det började med att den bara gick på en cylinder jag kollade upp vajjrarna till avgasportarna och en av vajjrarna hade hoppat ur. Jag fixade det och nu går den på två, men när jag gasar fullt så "blöddrar" den och ibland så börjar den bara gå på en när man gasar på.. Jag kollade stiften och de var helt svarta.. vad kan det vara för fel.. ?Tjena .. En till med samma problem ! :notrust: När jag drar fullt dör den av, smyger man på gasen så kommer den .. Samma om man pumpar ! Men jag pratade med en AC mek som påstår att check engine ska blinka om TPS´n står fel !? Han var säker på att det inte var den ! Han tror det kan vara bränsletrycksregulatorn som felar ? Nån som var med om det tidigare ! Går bra annars . stabil tomgång osv ..
Jag har också rengjort avgasportarna och fixat vajrarna, hällde i någon liknande STP cleaner i tanken som visst skulle vara oktan höjande och den gick bra just när jag hade gjort det , men sen fortsatte det vanliga den kan gå på två på tomgång men om jag far å kör å gasar på så "blöddrar" den.. ????? mycket konstigtMina vajrar å portar är justerad och rengjorda . Får inga felkoder heller . Körde i en STP cleaner i tanken och nu går den bättre men inte riktigt 100.
Ursäkta men vad är TPS jag har inte skruvat så mycket. ? men det är ingen check engine lampa som blinkar...Som sagt kolla TPS´en... För går den ganska rent på lägre varv och när man ska gasa på så blöddrar den och är orkeslös och pumpar man på gasen så kan den gå bra engång ibland. Jag felsökte länge bytte oringar i bränslepumpen bytte APV motorn provade annan styrbox men det var i slutändan tps´en som var feljusterad kan bli om man byter gasvajer t.ex
Mvh
Är det nått man gör själv eller är det bäst att föra den till en verkstad ?throttle position sensor , de är givaren som känner av vinkeln på spjällen i spjällhuset , de är via den som ecun ska veta hur mkt luft som passerar in i motorn å ge bräsnlse därefter , i början av gaslöget blir det stor skillnad på luftförbrukningen kontra vinkeln å lite fel gör därför att de märks mest där , vrider man TPS:en med spjällvridningen kommer motorn att få mindre soppa , inget som jag själv testat ska tillläggas