F7 som blöddrar

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Kopplade ur brytaren i gashandtaget, ingen skillnad ! Kan regulatorn kärva fast ?

God Jul ! :becky:

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Nix, helt orginal ! Mycket störande som det är nu .. Kommer man till ett dike å så går det inte å ge fullt ! Men annars går den bra !? :huh:

r4hkola

Medlem
25 dec 2009
28
0
1
Tjena .. En till med samma problem ! :notrust: När jag drar fullt dör den av, smyger man på gasen så kommer den .. Samma om man pumpar ! Men jag pratade med en AC mek som påstår att check engine ska blinka om TPS´n står fel !? Han var säker på att det inte var den ! Han tror det kan vara bränsletrycksregulatorn som felar ? Nån som var med om det tidigare ! Går bra annars . stabil tomgång osv ..
Hej !! Har en 04:ans F7 EFI med nå liknande fel. Det började med att den bara gick på en cylinder jag kollade upp vajjrarna till avgasportarna och en av vajjrarna hade hoppat ur. Jag fixade det och nu går den på två, men när jag gasar fullt så "blöddrar" den och ibland så börjar den bara gå på en när man gasar på.. Jag kollade stiften och de var helt svarta.. vad kan det vara för fel.. ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den går inte på en cylinder bara för att en wire hoppat ur , har du rengjort portarna så dom går lätt , och du har inga felkoder ????

pirk

Aktiv medlem
18 dec 2008
76
0
6
Gnarp
Mina vajrar å portar är justerad och rengjorda . Får inga felkoder heller . Körde i en STP cleaner i tanken och nu går den bättre men inte riktigt 100.

r4hkola

Medlem
25 dec 2009
28
0
1
Mina vajrar å portar är justerad och rengjorda . Får inga felkoder heller . Körde i en STP cleaner i tanken och nu går den bättre men inte riktigt 100.
Jag har också rengjort avgasportarna och fixat vajrarna, hällde i någon liknande STP cleaner i tanken som visst skulle vara oktan höjande och den gick bra just när jag hade gjort det , men sen fortsatte det vanliga den kan gå på två på tomgång men om jag far å kör å gasar på så "blöddrar" den.. ????? mycket konstigt :(

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Som sagt kolla TPS´en... För går den ganska rent på lägre varv och när man ska gasa på så blöddrar den och är orkeslös och pumpar man på gasen så kan den gå bra engång ibland. Jag felsökte länge bytte oringar i bränslepumpen bytte APV motorn provade annan styrbox men det var i slutändan tps´en som var feljusterad kan bli om man byter gasvajer t.ex

Mvh

r4hkola

Medlem
25 dec 2009
28
0
1
Som sagt kolla TPS´en... För går den ganska rent på lägre varv och när man ska gasa på så blöddrar den och är orkeslös och pumpar man på gasen så kan den gå bra engång ibland. Jag felsökte länge bytte oringar i bränslepumpen bytte APV motorn provade annan styrbox men det var i slutändan tps´en som var feljusterad kan bli om man byter gasvajer t.ex

Mvh
Ursäkta men vad är TPS jag har inte skruvat så mycket. ? men det är ingen check engine lampa som blinkar...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
throttle position sensor , de är givaren som känner av vinkeln på spjällen i spjällhuset , de är via den som ecun ska veta hur mkt luft som passerar in i motorn å ge bräsnlse därefter , i början av gaslöget blir det stor skillnad på luftförbrukningen kontra vinkeln å lite fel gör därför att de märks mest där , vrider man TPS:en med spjällvridningen kommer motorn att få mindre soppa , inget som jag själv testat ska tillläggas

r4hkola

Medlem
25 dec 2009
28
0
1
throttle position sensor , de är givaren som känner av vinkeln på spjällen i spjällhuset , de är via den som ecun ska veta hur mkt luft som passerar in i motorn å ge bräsnlse därefter , i början av gaslöget blir det stor skillnad på luftförbrukningen kontra vinkeln å lite fel gör därför att de märks mest där , vrider man TPS:en med spjällvridningen kommer motorn att få mindre soppa , inget som jag själv testat ska tillläggas
Är det nått man gör själv eller är det bäst att föra den till en verkstad ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
verkstan har en box där dom ser TPS värdet genom uttaget på ecun , de bästa enklaste är nog att lömna in den ...

jag skulle dock inte gjort det , jag har mätt själv och skrivit upp värdena , de min 03:a gick
bra med var tex std värdena: 1204 ohm tomgång och 103 ohm fullgas mätt mellan stift 2 och 4 (dom 2 i mitten) , jag har aldrig haft bludder på ngn av dom maskiner jag ägt utan mätte värderna enbart för att kunna justera in samma då jag bytte till förgasare