F7 Snopro 05.

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hejhej, köpte mig en f7a för ungefär en månad sedan, har hunnit få ihop 50mil och trivs riktigt bra med skotern, hade självklart fått vara lite längre men måste säga att det känns som en riktigt schysst all-around skoter!

Det som gjort på maskinen är: Boondockerbox, lättare portning och förhöjning av förbränningsrum, Speedwerx y-rör, tändkil 1,5grad för att förställa tändningen:bigsmile:

Nu är det så att boondockerboxen har börjat tjorva, rätt så rejält. Den får errors hit och dit, som PTO injector error, MAG injector error osv. Dessa brukar oftast gå att rensa bort genom att trycka valfri knapp. Men igår fick jag xxx injector error och den gick endast på en cylinder.

Kollade kablaget efter kabelbrott, kollade kontakter så allt var i pluggat fram till spridarna, tog lös stiften och rengjorde. Prövade starta efter och felet var borta, lät den stå på tomgång i 10min och när jag kommer tillbaks så är felet där igen, kör en liten bit och startar om den, då plötsligt är felet borta och skotern går bra igen.

Några idéer på vad jag ska göra? Känns som att det kan vara kabelskada eller glappkontakt någonstans?

Ibland så känns det som att skotern inte svarar riktigt som jag vill, "böar" lite och när jag kollade på stiften så var den svarta och blöta, verkar gå rätt rejält fett, men osäker på om jag vågar ställa ner den, vill inte att det slutar med härdsmälta.

Kan någon förklara det här med soppa/luft /förbränning och deras relation till avgastempen, för har koso-avgastempgivare på yröret, en för varje cylinder. Men vet inga min-idle-max värden på den, och hur mycket får det diffa mellan värdena?

Har även en bmp fatazz portad pipa som följde med, men tidigare ägare som byggt skotern sa att jag måste vikta om variatorn för att köra med den, om jag ska få en vettig effektkurva. Vad tror ni, ska man köra med bmppipan eller standard? Kan avgasbandage vara till någon hjälp?

En till fråga, kan man ställa in hur hårda dämpare man ska ha i boggien på den här modellen? Fram vet jag att det går men osäker om det går på fjädringen i boggien.

Flög även ett boggiehjul för mig, och måste fråga är det klurigt att montera dit ett nytt?

Tack om ni orkade läsa igenom hela texten och ber om ursäkt om jag varit otydlig eller missat stavfel osv.

Mvh Carleen! :ciao:
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Eftersom att du kör orginalpipan ,koppla bort boondockern. Går den bra då är det något fel på boondockern/kablage. Med "ported pipan" gick denna skoter mycket bra, har du inga lämpliga vikter så kör med orginalpipan troligen för lätta vikter ändå. Sikta på 7800-7900rpm.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Ja okej, men den får inte för lite soppa då? Tänkte eftersom det som är gjort på skotern, om den nu skulle gå bra, och boxen är sönder på något sätt, går det att skicka in den på rep någonstans? Har ingen kartong eller kvitto utan den satt bara på skotern när jag köpte den. Har du haft en f7a med liknande setup eller? Kan testa slänga på bmp pipan efter jag fixat det andra, alltså boondockern och boggiehjulet, men den ska alltså varva 7800-7900rpm efter fullgas i typ 5-10s, alltså verkligen maxvarv?:)
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Skulle tro det går bra att köra std pipa utan boondockern. Vet ej om de går att laga trasig box, maila boondocker USA. Mät upp kablaget. Ja jag har kört samma setup med fatazzported. Din maskin är bromsad till ca155hk med bmp pipan.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Ja okej, jo man borde ju kunna hålla koll genom avgastempen rätt så bra, är väll ju mindre soppa = varmare och mer soppa = kallare ellerhur? Jo ska ta och höra med dem:) Jo ska försöka mäta igenom och se om jag har kabelbrott eller dylikt. Ja okej, har dysse gjort sin magi på din maskin också? Jo 156hk är den bromsad till men han berättade att jag borde vikta om den för att få allt, tar såpass lång tid att krama ur alla kusar.
 

nilsson999

Aktiv medlem
8 jan 2012
68
0
6
Luleå
Med orginal pipan så klarar du dig utan boxen, kör själv utan och har samma setup som dig :)men med fatazz pipan kan det bli på gränsen :)
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej, får ta och koppla ur boxen då och testa köra, se om den tjorvar då. För var och körde igår, bara lite lugnt för att testa hur den gick, den gick som skit, misstände och jävlades, errors hit och dit men allt verkade gå att cleara, tillfälligt iaf.b Tvättade nämligen av kontakterna med elspray och försökte kolla kablarna så mkt som möjligt även fast det var -15 och kolsvart ute. Men har std pipan på nu för måste fixa med variatorn om jag ska ha bmppipan, för som variatorn är nu så går den bättre med stdpipan. Jo jag PMar om det blir aktuellt.

Tack för svaren!
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hittade vad som var fel, eller antar det var det eftersom jag inte får nå fler felkoder längre. Hade skavt hål på 5 kablar runtom i skotern, så blev överslag där, fixade en tillfällig lösning genom att tejpa skadan och då var alla injectorfel borta. Ska hitta nå varmgarage och låna så man kan klippa kablarna som var skadade, trä på krympslang och lösa ihop samt värma dit krympslangen:)

Tack för alla svar!:) ha det gött!