F7 skar idag, behöver hjälp om orsak

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
F7:an skar på en sjö idag. Helt varmkörd, gått i ett par timmar, skar vid fullt gaspådrag men jag hade inte hållit fullt så länge, 10 sekunder kanske. Gick rätt så tungt, mycket lössnö.

Bytte kolvar (Wiseco) i somras, kylvätskenivån är perfekt, olja finns och inga tecken på att oljepumpen lagt av vad jag kan se. Kolvarna väldigt väl inkörda, och skotern har gått 50-100 mil med de nya så det har nog inte att göra med någon miss vid bytet.

Jag har ytterligare några bilder men de är på digitalkameran som ligger kvar i bilen. Nedanstående fyra togs med mobilen.







Tyvärr ingen bild på cylindern men den ser helt felfri ut. Vilket man inte kan säga om kolven...

Vad tror ni, Odysse t.ex, kan vara orsaken? Att den gått varm ser jag ju men vad har hänt egentligen?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag ser inga tecken på spikningar , ändå har kolven smält ? , har inga erfarenheter av annat än OEM kolvar till denna motor men hoppas jag blivit klokare när jag nyktrat till :) , fler bilder , är den std ? verkar ju in te vara en tendens till wash ens
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ett par bilder till. Behövs det fler bilder på kolven?
Cylindern ligger inne nu så den kan jag ta bilder på om det behövs, men den ser som sagt fräsch ut.
Odysse, ville du ha bilder på nånting annat?
Svar på frågorna: Ja, skotern är helt original. Det mest spännande är väl variatorkit, det säger det mesta :)
Vad är wash?




 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Nu såg man ju kolven mycket bättre och min åsikt är det det är en helt mekanisk skada orsakad av något föremål i cylindern.
Ingen bit av en kolvring som lossnat?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag ska titta på det senare idag, skotern står inte hemma nu. Om det är en bit kolvring som släppt så är det ingen stor bit, för jag lade inte märke till att någon av dem var kortare än normalt.

Vad kan orsaka att en kolvring går av, är det ren otur eller någonting som är fel?


Kan APV-portarna ha nånting med skärningen att göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Mystiskt fel. Ser som sagt ut som mekaniskt fel ufo föremål in genom insug? Men det "kan" även vara överhettning någonstanns i regeistret (kortvarigt) som försvagat kolven så den bröts av. Kolla insugsgummin packboxar . Normalt är ju smidda kolvar bättre mot sprickbild än gjutena . Kolla om ringstopperna sitter kvar i kolven ,, Kolla även så kolvbultsknastert sitter kvar på bägge sidor så det inte var någ av derssa som lossnat

Hur som .. Jag kör inte wiseco för dom är helt enkelt kännsligare för skärning och håller inte i närheten lika länge som en billig gjuten piratkolv ens.

Köp Snopro kolvar dom är bet billigare och hållbarare mot skärning och livsländ.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
så länge APV porten är hel och ihopskruvad så kan den inte ta i kolven å de måste ju synas direkt , kolvringar brukar skrapa sönder kolv å cylinder å sen bankas in i kolvtoppen ,
jag tycker de ser ut som att kolven bara spruckit , har hört att spikningar kan få kolven att spricka men de är jag själv varit med om ,
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tack för svar så här långt.

Knastren sitter kvar på båda sidor. Eller, jag tog lös det ena igår men det andra sitter där ännu.
Cylindern är verkligen inte skrapad, den är tvärtom fräsch.
Check engine-lampan blinkade efter det här hade hänt, men jag lyckades inte räkna antalet. Fullt upptagen att inte sjunka genom flövatten. Lagras felkoden nånstans?

Det med APV:n var om den har kärvat och därmed inte öppnat och att det därför blivit varmt. Men då borde väl motorn snarare orka mindre och därmed inte bli så varm?

"Kolla insugsgummin packboxar" antar jag betyder "insugsgummin OCH packboxar"?

Slutligen: det blir vanliga kolvar nästa gång. Original eller Snopro.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Exakt sådär såg min kolv ut på en Rotax 536 med sprucket insugsgummi. Inga spår av spikningar, bara smält framkant.

Jag gissar på tjuvluft.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Exakt sådär såg min kolv ut på en Rotax 536 med sprucket insugsgummi. Inga spår av spikningar, bara smält framkant.

Jag gissar på tjuvluft.
Jag ska inte svära på att det inte är insugsgummina, men jag bytte dem samtidigt som kolvarna, original dessutom. Men de kan ju ha spruckit ändå.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
på vevaxeln , vilken sida var det som skar ? hur ser kolvtopen ut på den andra sidan ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja tänkte om den har gått fetare på den cyl som är hel , om det är mera wash/mindre sot på variatorsidans kolvtopp
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ah, hur andra kolven ser ut alltså. Det får jag återkomma om i morgon, tänkte dumt nog inte på att fota den.
Vad är wash?
Om den gått för magert, kan man göra nånting åt det på en EFI?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Wash: Det är spolningen av bränsle på kolven. Är kolven helt blank på ovansidan då är går den fett, medans om du ha en väldigt sotig kolvtopp då ha den gått snålt.

förstår du? man kan säga att bränslet rengör kolvtoppen :) Fast lite mera invecklat än så, Det ska vara en tydlig wash, En bra wash är när det är lite sot kvar fast inte renspolad
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Ser ut som att det kan være produksjonsfeil på kolven, såvidt jeg ser er det ingen tegn til skjæring på kolven.
Jeg har dårlig ! erfaring med Wiseco.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Wash: Det är spolningen av bränsle på kolven. Är kolven helt blank på ovansidan då är går den fett, medans om du ha en väldigt sotig kolvtopp då ha den gått snålt.

förstår du? man kan säga att bränslet rengör kolvtoppen :) Fast lite mera invecklat än så, Det ska vara en tydlig wash, En bra wash är när det är lite sot kvar fast inte renspolad
Jajemen, förstår nu, tack! Om den nu går snålt, kan man göra nåt åt det (utan boondocker) på EFI?

Ser ut som att det kan være produksjonsfeil på kolven, såvidt jeg ser er det ingen tegn til skjæring på kolven.
Jeg har dårlig ! erfaring med Wiseco.
Ja jag börjar också undra om det är materialfel nånstans. Vad får dig att tro det när du ser bilderna? Och vad menar du med "inga tecken på skärning på kolven"?


Återigen, jättetack till alla som tar sig tid. Forum är underbara i det här läget. Tack!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Och vad menar du med "inga tecken på skärning på kolven"?
Se skillnaden mot mina kolvar som skurit. Den högra har nypmärken, den vänstra är fullt ut skuren:

Bild på mina kolvar här.

Din skadade kolv ser annorlunda ut. Antingen har det, som BoostIII skrev, gått hett till, eller så kanske det är materialfel.

Mycket intressant att se den andra kolvens topp...