f7, m7, crossfire.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
tjenare. jag äger en -03 f7 och har insett att jag kör nog så mycket vid sidan av leden för att ha en kort maskin. har gått och funderat på att byta upp mig till en ny m7 med 141" (358cm) matta. tittade in hos min lokala handlare och sa vad jag hade tänkt. någon m7 för provkörning hade han inte men lät mig istället prova en -06 crossfire.

måste säga att jag verkligen gillade crossfiren men är andå orolig att jag ångrar mig om jag bara går "halva" vägen. å andra sidan gillar jag fortfarande att köra guppig led och guppiga leder finns det också gott om där jag håller till.

hur det än blir så måste jag försöka få prova en m7 också innan jag kan bestämma mig.
men jag skulle ändå vilja få lite intryck av båda maskinerna. inget " polarn tycker att" utan förstahandsintryck!
vilka komponenter skiljer sig mellan m7 och crossfire?
mattan och kammarna är ju givna, andra skidor. men sen då? dämpare? geometri i boggie? vad gör m7 sämre på led och bättre i snö förutom längre matta och kammar?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
okey, tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter nu när jag har ägt alla tre modeller. en -03 f7 en -05 m7 162" limited edition och nu har jag köpt en -06 crossfire 7

den maskin som jag trivs klart bäst på är crossfire! lite "sävligare" än f7 på led, inte lika kvick och lite tyngre att "vrida" till men fortfarande väldigt snabb.
i lössnö så känns det verkligen att den flyter bättre än f7. man behöver inte alls gasa lika mycket för att hålla sig flytande.

crossfire jämfört med m7 162 är mer än otrolig! jag var riktigt förvånad att två maskiner med samma chassi och samma motor kan vara så olika!
m7 är ju extrem i lössnö. så extrem att den blir totalt värdelös på allt annat!
var besviken på fjädringen på m7. provade en led där jag kunde hålla 100-110 med f7án. 2 dar senare körde jag samma led med m7 och klarade inte av att köra fortare än 70 och höll på att bli avkastad.
det roligaste med m7 var att den ville gå på rullen! ordentligt. samt att klättra i fjällen. har lagt ut mer än en bild som jag har fått höra att dom skulle vara photoshoppade. vilket dom inte var. det går att köra där det är sjukt brant helt enkelt. kommer att sakna den till våren i ritsem helt klart.

sammanfattningsvis så är jag toknöjd med crossfiren! smidig, välbalanserad, riktigt lättkörd både på led och i lössnö. den är precis vad den ska vara. en hybrid. inte dålig på nånting. och tillräckligt bra på allt!
 
B

Biosteel

som jag har fattat det så är varenda rmk en stridsvagn i jämförelse med en M7
 

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Har själv en crossfire -07, å jag är helnöjd me den... Den funkar kanon både på led och vid sidan av... Sen är den ju ganska snygg oxå ;-)
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
mr p-j: hade du attac 20 matta på M7:an? Isåfall förstår jag att den tycker den är värdelös på allt annat än lössnö. Camoplastmattan är mkt bättre på led.
Hade du dessutom inte flyttat främre armen fäste i boggien så förstår jag att du höll på att flyga av :)