F7 läcker olja...

Firecat_OSD

Medlem
26 sept 2009
40
0
1
Jag har en F7 -03 som läcker olja det droppar efter att jag starta och stängt av den alldeles under variatorn. Oljan är mörk, kan det vara från oljepumpen eller så? Jag har aldrig skruvat med skotrar förr, hur felsöker jag? Jag märkte nu även att det är ett glapp i primärvariatorn, den glappar alltså när rycker den upp och ner. Kan det vara ngt lager där som glappar och läker? Vad kan det vara för fel?
 

Firecat_OSD

Medlem
26 sept 2009
40
0
1
Jag har tittat vidare, det verkar gå någon ledning från olje behållaren och neråt. Där verkar det läka ifrån, är det någon som råkar ut för samma sak?
 
B

Biosteel

kan du tanka upp några bilder ?. som sagt en bild eller film säger mer än 1000 ord.

är det förbränd olja eller är det rå ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har en F7 -03 som läcker olja det droppar efter att jag starta och stängt av den alldeles under variatorn. Oljan är mörk, kan det vara från oljepumpen eller så? Jag har aldrig skruvat med skotrar förr, hur felsöker jag? Jag märkte nu även att det är ett glapp i primärvariatorn, den glappar alltså när rycker den upp och ner. Kan det vara ngt lager där som glappar och läker? Vad kan det vara för fel?

Wow...
Det låter lite allvarligt.
Trasigt vevlager på PTO-sidan, kanske?
Kan du avgöra ifall det är själva variatorn eller variator+vevaxeltapp som är glapp?
 

Firecat_OSD

Medlem
26 sept 2009
40
0
1
Svårt att avgöra, jag måste ta i hårt för att glappet ska kännas, dvs om jag rör lätt på variatorn så känns inget. Det kan tilläggas att den är väldigt lättstartad osv så om ramlager är dåliga så måste väl det märkas på gången?

Wow...
Det låter lite allvarligt.
Trasigt vevlager på PTO-sidan, kanske?
Kan du avgöra ifall det är själva variatorn eller variator+vevaxeltapp som är glapp?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Svårt att avgöra, jag måste ta i hårt för att glappet ska kännas, dvs om jag rör lätt på variatorn så känns inget. Det kan tilläggas att den är väldigt lättstartad osv så om ramlager är dåliga så måste väl det märkas på gången?

Klet vid variatorn och ett glapp kopplade jag direkt till trasigt lager + radialtätning.
Men om du säger att det läcker från slangen och att det inte är så värst glappt så känns det direkt bättre.
 

Firecat_OSD

Medlem
26 sept 2009
40
0
1
Nu har jag hittat felet! Det sitter en liten 90 gradersböj i plast från oljetanken som det sedan sitter en oljeledning i gummi på. Den ledningen satt fast på kopplingen med ett buntband och inte en skruvklammer som jag antar måste sitta där. Om man drar i ledningen så ser man att den inte sitter åt riktigt.

Phu! nu kan jag sova gott inatt...