F7 frågor

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Hej, har lite frågor om f7

- Hur får man bort remmen? verkar inte finnas remverktyg

- Hur byter man olja i DD'n lättast ?

- Nått speciellt att tänka på när man skruvar isär sekundären? tänkte kolla så allt stämmer då variatorproblem verkar vara vanligt..

- Vad rekommenderar ni för tryck (psi) i framdämparna med borttagna kräningshämmare?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du kan ta bort alla brickor från remspännaren (plastproppen i mitten lägst ut) å på så sätt skruva ihop sekundären , har iofs aldrig prövat de utan trycker/vrider på helixen och inner skivan samtidigt som jag petar ner remmen då den glider isär , det här är dock betydligt jobbigare på DD då sekundären sittter så långt ner ..

05 har ingen påfyllningsplugg utan enbart en tappplugg (den kom året efter) spruta in oljan innifrån tunneln eller spill med en liten tratt med skotern på sida ...

dom små torx skruvarna som sitter genom indre skivan och in i helixen är loctiteade , värm på dom med en gassvets så dom släpper , jag använder en gängad stång å skrvar ihop den med då den ska ihop ...

guiden som psycho gjorde är för en 05 ! bra !
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
har gjort ren avgasventilerna, eller rättare sagt giljotinerna,
ska man även göra ren resten av delarna på avgasporten ? och i så fall hur får man bort avgasporten ifrån wiren ? är rätt trångt där..
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
någon sån där "klump" för att ta bort remmen fanns inte på min... utan var bara en bult där ?
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
om du kollar på bilden


så är bara de grejjer som är med på sprängskissen, dvs en bult, ett yttre gängat plasthölje med några brickor på, mer än så var det inte.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nej det är jag inte!
men sprängskissen på bilden är från en 05'a!
.. hur får man bort remmen på en 06 isåfall då ?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tar i remmen mellan variatorerna och drar rakt opp, den kilar in sig ordentligt så sekundären särar sig och det är bara att klä av remmen.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Om man ska dit med en rem då ? t.ex. vid en remsprängning?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om det är en 06.as remspännare : du kan ta bort alla brickor från remspännaren (plastproppen i mitten lägst ut) å på så sätt skruva ihop sekundären
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Visade sig att brickorna var för tjocka för att "gå i",
får kolla igenom instruktionsböckerna senare om det står nåt om rembyte där
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
gå i ? brickorna på plastproppen stoppar plastskruven från att trycka isär skivorna , tar du bort dom så trycker proppen ihop dom max , tar du bort hela proppen så blir remmen max spänd å skotern drar frammåt
 
Last edited:

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Om man ska dit med en rem då ? t.ex. vid en remsprängning?
Jag satte den på primären och tvingade den över sekundären som man gör då man inte har några verktyg, skall behöva pröva pressa isär sekundären med justermanicken. Men får snart hem BD remjusterargrej i aluminium som borde va enklare justerad, och möjligare att sära på variatorskivorna med också, rapporterar då jag har monterat och testat :)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Ok, har äntligen fixat servicemanual och där står det man skall gänga ur remjusteraren i plast, vänstergängad. Ta bort alla shimsbrickor + o-ringen och gänga sen in den tillbaks utan allt detta, skall öppna skivorna i sekundären tillräckligt för att byta rem.