F7 efi i snopro chassie hjälp

4 feb 2008
12
0
1
Umeå
funderar på att montera i en f7 efi motor i min 440.

Har hittat en motor från en skrot nära mig, men nu undrar jag lite grejjer.

Jag vill inte ha separat oljeblandning, kan jag köra efin med oljeblandad soppa?

Måste jag ha batteri för att efin ska fungera?

kommer säkert på mer frågor senare, men vi börjar med dom här.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej du behöver inget batteri i alla fall, vilket känns som en stor fördel jämfört med Rotax SDI som kräver detta.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Nej du behöver inte ha separat olje smörjning men se till att plugga olje pumpen så det inte tar luft där !.. men du får nog flytta fram styrstången lite om du ska få ner en f7 motor..

funderar på att montera i en f7 efi motor i min 440.

Har hittat en motor från en skrot nära mig, men nu undrar jag lite grejjer.

Jag vill inte ha separat oljeblandning, kan jag köra efin med oljeblandad soppa?

Måste jag ha batteri för att efin ska fungera?

kommer säkert på mer frågor senare, men vi börjar med dom här.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Motorn passar fint i chassiet (vare sig du har en 02-03 eller 04-07 har ingen betydelse). Du måste ta bort stagen som går över och under motorn samt slipa lite i den vänstra "bracen", annars nöts fuel railen mot den.

Oljepumpen tar du bort genom att plugga igen allting NOGA.
Insugsgummina pluggar du med slangbitar.
Oljepumpshålet pluggas med en plåtbit (finns att köpa från 440-motorn) och hålet som ska smörja "worm gear" pluggas med en vanlig skruv.
Jag rekommenderar en uppdaterad oljepumpshylsa, som är teflonbelagd så att lilla axeln inte havererar - då du ju har eliminerat smörjningen av den.
Jag kör 2.5% premix i min. Fungerade bra med 5% första tanken.

Om det är en 05-07 du har så är det inget med styrningen som behöver göras.
Gällande 04an så har "Steffe" på HardcoreSledder skrivit om det i en tråd där.

Vad som kan behöva göras är att vinkla om grenröret samt ev. hitta på något för slutburken. Har fått för mig att hålen i buksidan sitter olika på F7/SnoPron.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur får axeln/drevet till vattenpumpen smörjning om man pluggar som du säger camata?
Den får inte det.
Race-maskinerna har ingen smörjning dit.

Två maskiner i min närhet har kört helt utan lube i en säsong vardera, samt denna säsong - utan problem eller markant slitage på worm gear.

Finns massor av sätt att lösa detta på, varav mitt nuvarande är att pyttsa i lite olja där då-och-då.
En slang som i nedre änden ansluts till block-off-platen med en nippel av adekvat slag och med andra änden som sticker upp på valfritt ställe i motorrummet, som pluggas ordentligt är vad jag hade tänkt mig framledes.
Man fyller sedan på i slangen, eftersom att oljan sjunker undan.
Någon som har tips på en fin nippel? (en vanlig smörjnippel är dålig för 1) den gängas och det är inte mycket rum mellan plåten och axeln 2) slangen går inte att fästa på ett ordentligt sätt)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jag har löst det genom att använda hålet i blocket.
Använd den nippel som sitter där orginal, montera slangen på den.

Jag har slangen upp till en liten behållare ovan motor.
Nedanför behållaren har jag en vanlig soppakran. Öppnar den då och då så axeln får lite smorning.
Nu är anledningen till att jag tagit bort injektionpumpen den att jag har monterat en annan pump där som smörjer turbon.
Men principen är ju lika om man konverterar från 440 till 700.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har löst det genom att använda hålet i blocket.
Använd den nippel som sitter där orginal, montera slangen på den.

Jag har slangen upp till en liten behållare ovan motor.
Nedanför behållaren har jag en vanlig soppakran. Öppnar den då och då så axeln får lite smorning.
Nu är anledningen till att jag tagit bort injektionpumpen den att jag har monterat en annan pump där som smörjer turbon.
Men principen är ju lika om man konverterar från 440 till 700.
Ja *****r, snacka om att man tänker alldeles för långt utanför lådan - mest hela tiden...
Går över ån, blahbalh.

Vart har du fäst behållaren, vart kommer den ifrån och hur mkt rymmer den?
Kom direkt på att tänka på något liknande denna, som jag har en av på minimoton:

Den vore perfekt, såvida jag inte hade behövt den till minin... (den på bild ser inte riktigt likadan ut...)
Den har bara påfyllnadshål samt en liten nippel för soppaslangsdimension, och en fläns med två fästhål på.

Hade jag haft tillgång till TIG, eller åtminstone en tub Mison, lite alutråd och ett nytt slangpaket till MIGen, hade man ju kunnat mecka ihop en egen behållare efter önskemål...