F7 -05

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Är det nåt speciellt att tänka på, på 05an ?
Har hört att sekundären brukar bli slut på den, stämmer det?
och hur är det med chassiet, spricker de också som 03an?

är det några andra återgärder man bör göra på skotern ? te.x fuelreducer har jag hört.

:nuts:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sekundären är en svag punkt precis som på alla DD maskiner.
Chassiet är lite starkare än -03 men det är ju altid klokt att titta efter sprickor. I bulkhead, boggieskenor och tunnel.
Man bör sätta Bränsle box eller fuel reducer på den, eftersom de går fett.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Varför är de dåligt på just dd maskinerna ?
Läste nånstans om dedär med fuelreducer, var någon som hade bänkat några maskiner, tror det var här på snowmobile,
då visade sig det att det gav mindre effekt har jag för mig..
Ahja, får väl se när man väl har skotern vad man gör
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dd sekundären har en usel bussning som löper mot en aluminium axel , det är den bakre indre bussningen , rullarna slit och fort mkt beroende på bussningproblemet , det har nog blivit lite bättre med åren , årsmodell 05 har även en mindre sekundärdiameter och en annan helix än senare modeller , helixens yttre lock brukar spricka på 05:eek:rna , fuelreducern fungerar bra men en BD box är bättre , effektten ökar några hk med bättre gassvar , jag föredrar vanligt kjedjehus och gamla sekundären före dd , men då måste man köpa en 03-04 eller 06 R med back ...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej, så en fuelreducer eller bränslebox är att rekommendera ?, Bondocker boxen eller?

..något annat som är bristfälligt på dem som man bör "fixa"?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag rekomenderar BD men den är minst 10 ggr dyrare , är helixen utan yttre lock så slipper man det problemet , har den gått 500 mil utan renovering borde hela sekundären vara slut , att byta ut hela till en av 06 modell är att rekomendrea ..
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Minst 10ggr dyrare än vad, fuel reducer?
Känns inte aktuellt att köpa en ny 06as sekundär,.
Alltså är de bara sekundären som blir trött ? eller var det bussning i DD'n också? måste man bort med ddn för att byta den+
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja fuelreducern är bara ett munstycke in slangen som man enkelt får bort lite av soppan på höga varv , medans boondocker är en elektronik box man kan då ställe bestyckningen på alla varv , dd i sig är det inge fel på , bussningen som slits sitter i sekundären ..
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej, ja det vet jag.
Vart finner man fuel reducer då? eller så kan man svarva en egen i alu om man vet måtten..
Har en till fråga på samma gång, du som verkar vara hemma på artic..
vad ska man köra i för tryck i dämparna ? finns en pump till floatarna med
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
jag rekomenderar BD men den är minst 10 ggr dyrare , är helixen utan yttre lock så slipper man det problemet , har den gått 500 mil utan renovering borde hela sekundären vara slut , att byta ut hela till en av 06 modell är att rekomendrea ..
Läst igenom massa trådar som är 1-2 år gamla om variatorproblemet.
Vad är lösningen? jag menar det är ju en populär skoter, som funnits ett tag också. Nån lösning borde de väl ha kommit..?
Känns inte aktuellt att behöva renovera sekundären stup i kvarten, är det någon felkonstruktion på DD'n som gör att variatorn slits ?

Vad rekommenderar ni, är det bussningen man byter om de finns någon sån? eller måste man byta hela innerskivan?
Isåfall finns det nått bättre material att evnt svarva ur en ny bussning,?
//
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Fuelreducern kan du svarva själv.

Bara att mäta innerdia på slangen, och fixa gängan som är på munstyckena. Vanliga typ "mikuni" munstycken är det som man brukar använda.
Sekundären har jag inte haft nåt problem med hittils på min, dock en F6 och 06'a. den har gått ca 500mil.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bussningen har åtminstone tidigare inte gått att köpa , jag anser att den är felkonstruerad , åtminstone sett till val av bussning/axel material , BSA bergnästes skoter och ATV i luleå svarvar in en specialbussning , om axeln är skadad (vilket hänt då lagret är helt nernött) så svarvas den till och spelet kompenser med bussningen ,
jag har låtit han göra det på flera st med mkt bra resultat ...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej, men nöts sekundären eftersom igen ?
Har tillgång till svarv, mm. Så om man får tag på rätt material som håller bäst, ska det inte vara nåt problem att svarva en ny