F7 -04 apv motor problem!

exiMM

Medlem
19 dec 2010
16
0
1
Tja! Ha en f7a som vägrar lyfta avgas portarna! Har provat med allt känns de som!! Men får inge ström till motorn.. Kablarna är hela & motorn snurrar om man sätter ström på den.. Nysmorda portar.. Prövat byta med styrenhet från en f6 & en f7. Någon som varit med om nå jävla mystiskt fel på dessa?? Tacksam för svar..
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Tja! Ha en f7a som vägrar lyfta avgas portarna! Har provat med allt känns de som!! Men får inge ström till motorn.. Kablarna är hela & motorn snurrar om man sätter ström på den.. Nysmorda portar.. Prövat byta med styrenhet från en f6 & en f7. Någon som varit med om nå jävla mystiskt fel på dessa?? Tacksam för svar..
Har du mätt upp potensometern också så den visar rätt värde, om jag inte missminner mig ska den peaka på 5000 ohm
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
mät mellan dom andra stiften och snurra sakta på motorn för hand då ska den peaka 5000 ohm på mellan alla 3 kablarna
 

exiMM

Medlem
19 dec 2010
16
0
1
5000ohm ä då Max? Vad ska den ligga på när ventilerna är nere? Eller ä de bara å se till att vajrarna är 34-35mm långa i viloläge?
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
ahh, 5000 +- liregrann ska vara max. minns dock inte vad den ska ge som minst men de e bara å snurra å se vad du får för värden :)
 

exiMM

Medlem
19 dec 2010
16
0
1
Har snurrat, å den går upp till 5000~ohm. Å då ha andra stiftet 1000~ohm.. Så dom kontakterna borde vara om man har vajrarna på höger/vänster sida?
Vart är det styrenheten får signal att den ska öppna portarna?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Min f7 -04 har hitills käkat upp 3st tändplattor "stator" fortfarande ingen aning om varför helt hundra
men den jordade inte bra mellan motor och chassi , sen jag fixade det har den inte tagit nån mer stator peppar peppar :p
Men första gången det hända fick ja riktiga spök fel! skotern gick men vart orkeslös samt att den öppnade apv motorn lite när den kände för spelade ingen roll vilka varv man hade.
Kan va värt och kika upp statorn!
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
hade precis samma på min crossfire 8 -10 jag å förut, den fick jag byta cdiboxen på :/ nästan 12 000 fattigare blev man då...
 

exiMM

Medlem
19 dec 2010
16
0
1
Min f7 -04 har hitills käkat upp 3st tändplattor "stator" fortfarande ingen aning om varför helt hundra
men den jordade inte bra mellan motor och chassi , sen jag fixade det har den inte tagit nån mer stator peppar peppar :p
Men första gången det hända fick ja riktiga spök fel! skotern gick men vart orkeslös samt att den öppnade apv motorn lite när den kände för spelade ingen roll vilka varv man hade.
Kan va värt och kika upp statorn!
Har nyrenoverad/genomgått motor av verkstad med allt kikat igonom! Men ska kika så den jordar bra mellan motor å chassi!
 

exiMM

Medlem
19 dec 2010
16
0
1
Har du mätt upp potensometern också så den visar rätt värde, om jag inte missminner mig ska den peaka på 5000 ohm
Tittade å Ställde in den på ~2500 ohm, å provkörde lite, å den varnade inte nu, men ska ut på en längre provtur imorgon för att säkerställa att den funkar som den ska!! 😃 hoppas att den bara var felställd ohm värde som gjorde att de spökade å att verkstaden som tittade över skotern int visste om det!
 

Dahl310

Medlem
27 jan 2016
10
0
1
39
värmland
Har du någon uppdatering efter den längre provturen? För nu har ja också samma problem...
Gått igenom alla kablar och kontakter, haft ur statorn och kikat som ja bytte för 15 mil sen.
Började med felkod på apv,tog isär och gjorde rent avgasventilerna och fick se att returfjädrarna saknade massa varv.
sedan hade en vajjer hoppat av vid apvmotorn.
Har letat över nätet och laddat ner servicehandbok men alla elschema mm och hittade nu hit.
Läste att någon hade haft kortslutning i handvärmarna så att de hade fått samma problem men så enkelt va de inte för mig, men hade hoppats då även dom är borta för mig.