F7 -03, Spännskruv till kedjan!

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Hej!

Var i fjällen i helgen upptäckte efter en dagskörning att min spännskruv till kedjan hade åkt ut en ganska lång bit. Så jag skruvade in den och fortsatte köra. Märker sen igen att skruven har åkt ut en bit och det hela slutade med att jag måste spänna om den en gång i halvtimmen vilket är lite irriterande.

Kan gängen vara paj eller kan det vara nåt annat problem. Funderar på att ta lite gängtejp så den sitter lite bättre.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
dom är rolig dom där. Det står i boken att man ska skruva in dom för hand till det tar stopp. Då ska de vara spänt. Men min går så trögt så ja måste skruva den med nyckel. Fick ta av kåpan på kedjehuset för att kunna spänna. Verkar vara lite så och så med skruven.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om allt är som det ska och man har tur så är det aldrig nått problem med låsningen.
Om man har otur så kan den lossa och gänga ut sig. En låstråd skulle råda bot på det.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
du måste ha 2 nycklar när du "låser" skruven,1 som du drar åt muttern med och 1 som du håller emot med på själva skruven,så att skruven inte "snurrar" med när du drar åt muttern.
lite svårt att beskriva men hoppas du förstår.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Dra för hand, nästan "så hårt du kan", på skruvskallen ("bulten") och lås sedan med en 9/16" ringnyckel (eller vad det nu var) den låsmutter som sitter på skruven.

Går skruven tungt kan det vara skräp i gängorna, eller helt enkelt dålig gänga.
Smörj i första hand (som om kedjehusoljan inte skulle vara nog...) från utsidan, fungerar inte det kan man åka på att rensa ut med en gängtapp och ett gängsnitt. Då går det garanterat lätt.

Vet man hur man ska använda låsmuttern så behövs det inga trådar eller sprintar.