F6 startar ej

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Hej!

Var ute en sväng i fredagskväll, skotern gick som den skulle. På lördagsmorgonen så drar jag i snöret, som vanligt händer inget på första draget och på andra tänder den till en mikrosekund (brukar starta om den inte stått väldigt länge eller det är väldigt kallt). Tredje draget är den heldöd, tänder inte överhuvudtaget.

Den får soppa och ger gnista, dragsnöret går inte tyngre än tidigare.

Byter stift trots gnista, ingen skillnad. Sprutar startgas trots att stiften blir fuktiga av soppa, den tänder inte iaf. Provade även att lätta på trycket i soppasystemt ifall spjällen eller nåt hängt sig.

Nu har skotern stått inne över natten, när jag då drar i snöret så händer samma som först dvs den tänder till en mikrosekund sen är den död igen ....

Den har gått drygt 500 mil ...

Någon som har en idé eller är det bara att börja riva motorn?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kan ju även ha surat redigt, att den blåste på för mycke bränsle om de va misslagomt varmt sen för varje drag så fyller du ju på lite bränsle i pipan om de oturar sig, annars som tidigare inlägg om dåligt komp
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om den har surat totalt så skruva lös tändstiften och låt det stå öppet över natten (om du nu har varmgarage) Sen provar du igen nästa dag.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har du testat med att hålla lite gas?
Har för mig att jag nån gång fick lov att hålla full gas på min f6'a ja hade 04-07 när den betedde sig så där.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Kan även vara en taskig tändspole som vill spela dig ett spratt. Ta lös stiften och minska gapet på elektroden till så litet spel som möjligt och prova sen. Det kan vara så att du har en svag spole som gör att den inte "orkar" tända stiften vid komp och bränsle. Knackar man ihop stiften så krävs inte lika mycket energi för att tända. Hoppas att du förstår min tanke.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har du testat med att hålla lite gas?
Har för mig att jag nån gång fick lov att hålla full gas på min f6'a ja hade 04-07 när den betedde sig så där.
Har provat hålla lite-full gas.

Kolla kompen på den
Borde starta åtminstone på en cylinder ändå.

Kan ju även ha surat redigt, att den blåste på för mycke bränsle om de va misslagomt varmt sen för varje drag så fyller du ju på lite bränsle i pipan om de oturar sig, annars som tidigare inlägg om dåligt komp
Borde startat med startgas ändå? Jag hade ur stiften i ca 2h och har torkat rent/bränt dem med gas flera gånger.


Hoj. Kan även vara en taskig tändspole som vill spela dig ett spratt. Ta lös stiften och minska gapet på elektroden till så litet spel som möjligt och prova sen. Det kan vara så att du har en svag spole som gör att den inte "orkar" tända stiften vid komp och bränsle. Knackar man ihop stiften så krävs inte lika mycket energi för att tända. Hoppas att du förstår min tanke.
Jag brände en tändspole i år (obefintlig gnista) och satte i en ny och sen har den gått ca 100 mil.

Om det är så att den börjar äta tändspolar per 100 mil så kan det nog vara det drygaste problemet att bli av med!!!

Men tack för ditt tips, det ska jag prova.


Hur som helst har jag haft en relativt problemfri säsong i jämförelse med tidigare, skotern har bara varit tvärdöd 2 gånger och förutom det har jag inte kört sönder mer än en ny matta, 2 boggiehjul, en handtagsvärmare och en rem på hela säsongens 150 mil.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Har den surat så den dränkt vevhus eller pipa räcker de inte med att elda nått stift, en kompis f7 som surfade pga glappande tändhatt och den gick fett några kilometer sen när vi väl hade fått igång den! Kan även vara som svängen säger.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har den surat så den dränkt vevhus eller pipa räcker de inte med att elda nått stift, en kompis f7 som surfade pga glappande tändhatt och den gick fett några kilometer sen när vi väl hade fått igång den! Kan även vara som svängen säger.
Hoppas verkligen att det är som du tror, ang just glappande tändhatt så tyckte jag faktiskt att den ena satt jävligt dåligt när jag höll på och tog ur stiften. Ska testa ta bort pipan och stiften imorrn, låta den stå ett par dagar varmt och sen testa igen.

Tack för era svar, återkommer med resultat.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Förra veckan så provade jag att koppla ur bränsleslangen in i spridarhuset och petade ner den i en petflaska istället. Efter några drag så tände skotern och gick några varv men stannade sen igen. Kopplade in soppaslangen igen men då var den heldöd igen ....

Lät den bara stå kvar i varmgaraget och nu drygt en vecka senare så går jag förbi och drar ett ryck, den startar på första och går sedan som vanligt ...

Så, den måste varit ordentligt nersurad!?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tycker det låter som att soppapumpen inte går, hur kollade du att den får soppa?
leta fram kontakten, en liten avlång hårdplast. enklast är väl att följa kablarna från tanken, kör på 12volt å kolla om den går
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
tycker det låter som att soppapumpen inte går, hur kollade du att den får soppa?
leta fram kontakten, en liten avlång hårdplast. enklast är väl att följa kablarna från tanken, kör på 12volt å kolla om den går
Efter varje gång jag hade ur stiften så blev dem fuktiga, när jag släppte på soppaslangen så var det alltid ett tryck så det sprutade soppa. När jag hade soppaslangen i en 50cl pet så fyllde jag den på några drag.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
okej då kan du ignorera mitt inlägg :) kanske inte läste ordentligt innan ja skrev, sry.
men då tänkte jag nu, om den kanske har för högt bränsletryck så den surar ner motorn istället. bara en tanke