F5 problem

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Hej har en arctic cat f5 - 03.
Var ute förra helgen och åkte , stannade till och stog still ett tag med skotern avslagen, sen när vi skulle åka så gick skotern inte som den skulle, går bra när den står på tomgången men när den börjar komma upp i varv så går den inte som den ska är precis som den bluddrar (motarbetar sig själv kan man säga), sen så fick hastighetsmätaren spel samtidigt som det hände, den studsar upp till 160 sen ner till 0 flera gånger. Nån som vet vad det kan vara för fel?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hej

Gör skotern fortfarande så här eller var det bara den gången?
Bluddrande kan bero på ett antal saker. Den kan ha blivit sur, men då borde den tvärtom ha gått bättre på högre varv. Det kan också vara TPS:en, då får man de symptom du beskriver. Skulle dock vara intressant att veta om det händer varje gång nu.

Men varför hastighetsmätaren studsar kan jag inte svara på. Om det händer igen så testa att byta läge på mätaren från analog till digital och se vad hastighetsmätaren säger där. Om den fortfarande slår från 0 till 160 så är det signalen in som är tokig, annars är felet i mätaren.
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
hade en f5a tidigare som hade samma problem med mätaren och att den gick dåligt på höga. Det som var felet va apv-pumpen du kan prova rengöra avgasventilerna och kolla så vaijern är rätt till apv motorn 3,4cm lång (är inte säker). Med mätaren så tryckte jag bara till på knappen på mätaren så vart den som vanligt. Men de konstiga är att de hände plötsligt men som sagt du kan ju provar skadar ju inte precis
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Japp den gör så varje gång ja kör nu, trodde den bara hade frysit när ja var ut men ställde den i varmgarage och lät den tina lite över natten och povade dan efter men samma fel då, Pratade med en kille om mätaren och han sa att det var givaren till mätaren som hade gått , men tycker det är så konstigt att det vart två fel samtidigt.

Hej

Gör skotern fortfarande så här eller var det bara den gången?
Bluddrande kan bero på ett antal saker. Den kan ha blivit sur, men då borde den tvärtom ha gått bättre på högre varv. Det kan också vara TPS:en, då får man de symptom du beskriver. Skulle dock vara intressant att veta om det händer varje gång nu.

Men varför hastighetsmätaren studsar kan jag inte svara på. Om det händer igen så testa att byta läge på mätaren från analog till digital och se vad hastighetsmätaren säger där. Om den fortfarande slår från 0 till 160 så är det signalen in som är tokig, annars är felet i mätaren.
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Okej , jo ska börja kolla den nu, trodde först det bara var insugsgummit som var trasigt, hittade små sprickor i dom så väntar på dom nya nu men ska ta och rengöraventilerna imorn om jag hinner och se om det blir bättre då , måste kolla det där med mätaren också så ja får till den.

hade en f5a tidigare som hade samma problem med mätaren och att den gick dåligt på höga. Det som var felet va apv-pumpen du kan prova rengöra avgasventilerna och kolla så vaijern är rätt till apv motorn 3,4cm lång (är inte säker). Med mätaren så tryckte jag bara till på knappen på mätaren så vart den som vanligt. Men de konstiga är att de hände plötsligt men som sagt du kan ju provar skadar ju inte precis
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Tror att det är runt där då den börja göra det , men är inte säker , skotern går iväg vid typ 5000-5200 varv sen efter det så hinner ja knappt varva nått fören den börjar jävlas.

APV-motorn öppnar vid 7200 rpm. Är det där det börjar bråka?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
APV CABLE LENGTH (“Laydown”)
ENGINE MODEL CENTER
± 1 mm (0.039 in.)
500 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
600 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
700 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Provade att göra ren avgasventilerna idag , var full i skit så dom var trög att röra så vaijrarna hade hoppat ur spåret. gjorde ren dom och satt tillbaka allt, provkörde och då gick den bra , sen när ja kom tillbaka till garaget så slog jag av den och gick in och tog på mig hjälm, skor och handskar, sen när ja skulle köra igen så var den som den var när den pajade, så vet inte om det är apv-motorn som pajat eller om ventilerna satt igen sig igen. Ska ta en till titt på det när jag får tid. Måste säga att jag fått mycket hjälp av er här så man får ta och tacka er som hjälpt mig att börjat hitta felet :)