F5 -04 komp

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag komp testa polarens f5 idag, och fick bara ut 7kg.. är inte det lite lite? I min edge har jag 9kg.

Och sen undrar polaren hur mkt hk som är vanligt i f5?
 
B

Biosteel

Jag komp testa polarens f5 idag, och fick bara ut 7kg.. är inte det lite lite? I min edge har jag 9kg.

Och sen undrar polaren hur mkt hk som är vanligt i f5?
det är lite. bara att skruva upp motorn lyft av cilindrarna och kolla.

104 HK har dom
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ja det är exakt 7kg på båda cyl.. Men motorn är nyss donat innan polaren köpte den. Påstår förra ägaren iaf :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag komp testa polarens f5 idag, och fick bara ut 7kg.. är inte det lite lite? I min edge har jag 9kg.

Och sen undrar polaren hur mkt hk som är vanligt i f5?

känns som att de är dags för nya kolvar..lr iaf ringar... vad har motorn snurrat?...
de är lika å byta..inte så överdrivet hög kostnad:)
 
B

Biosteel

Ja det är exakt 7kg på båda cyl.. Men motorn är nyss donat innan polaren köpte den. Påstår förra ägaren iaf :)
alltså hur går skotern ?. jojo men de påstår alla att dom är. för i min F7 hade jag runt 10 i komp på båda, så låter otroligt lite med 7 i en F5. men nån med mer konkret svar kan ju utveckla detta vidare :hmmmm:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
den har g ått 1.5mil sen totalrenovoering av bengt larsson i älvdalen.. Men jag tycker också det låter lite med 7kg.. ni kanske har hängt med att jag nyss donat min motor och jag har 9kg efter en mil.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
När jag sålde min f5a så testade köparen kompen i den har för mig att båda låg på 9:hmmmm:
 
B

Biosteel

När jag sålde min f5a så testade köparen kompen i den har för mig att båda låg på 9:hmmmm:

då var det som jag misstänkte. då är det nånting som e fel med den där F5 som vi pratar om :hello:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
När jag sålde min f5a så testade köparen kompen i den har för mig att båda låg på 9:hmmmm:
då var det som jag misstänkte. då är det nånting som e fel med den där F5 som vi pratar om :hello:


Ja det verkar ju vara nå galet med den. Jag håller er uppdaterade :) han skulle ringa imorn till nissen i Älvdalen som servat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja det verkar ju vara nå galet med den. Jag håller er uppdaterade :) han skulle ringa imorn till nissen i Älvdalen som servat.
Måste vara fel på kompmätaren........Ingen motor kan ha så lågt komp på båda burkarna.. Jag har inte varit förvånad om en bur haft 0,7kg och den andra 0,9 då har det varit fuskjobb,,Men bägge lika slut,,Nääääääää
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Måste vara fel på kompmätaren........Ingen motor kan ha så lågt komp på båda burkarna.. Jag har inte varit förvånad om en bur haft 0,7kg och den andra 0,9 då har det varit fuskjobb,,Men bägge lika slut,,Nääääääää

Fungerar juh bra på min skoter? Och alla andra vi har provat. Varför skulle det bara va fel på den när det gäller hans skoter?

Btw han ringde till han som hade serva den idag och han mena på att det va fullt normalt med 7kg... Haha tycker inte jag.
 
B

Biosteel

Fungerar juh bra på min skoter? Och alla andra vi har provat. Varför skulle det bara va fel på den när det gäller hans skoter?

Btw han ringde till han som hade serva den idag och han mena på att det va fullt normalt med 7kg... Haha tycker inte jag.
ringde han från firman eller vad?.


men alltså. hur går skotern ??

ett tips du kan göra är ju att plocka bort pipan och lysa genom yröret med en ficklampa för att få en uppfattning om hur det ser ut där inne. :rolleyes:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bra Tipps Biosteel ! Tycker de blivit en hysteri att kompmäta , jag använder aldrig några kompmätare ! om kolven gått långt byter jag den (inte för att få upp kompen utan för att den är sliten/utmattad) , om kolven ser dålig ut byter jag den oavsett vad ngn kompmätare skulle visa .....
om allt ser bra ut har motorn rätt komp och effekt ....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
I värsta fall är det väll bara att lyfta av toppen och kolla eller ta lös cylindrarna så ser ni ju hur kolvar och cylindrar ser ut. :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att ta lös pipan/y-röret räcker långt , minsta lilla "snörepa" syns trots att dom knappt går att känna ....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo. Vi hitta ju en spricka i ena kolven på ZRn på de sättet. Vi tänkte inte öppna den cylindern för att den hade 10kg i komp. Men när vi såg sprickan och tog bort toppen så var det ju en bit borta från kolven och övre kolvringen var vriden. Som tur var så klara sig cylindern.