F5-03 går dåligt

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Tjenare min skoter hade ett problem när jag ställde bort den för typ 2 år sen och det var att apv ventilerna jävlades för mig. Men nu har jag fixa med den så nu går dom lätt, men när ja starta skotern så går den bra på låga varv sen kan ja köra lite ligger ja på låga varv så går den att köra men sen när jag gasar till så den kommer upp i varv så blir det som att inte apv ventilerna öppnar som förut, men när ja starta den första gången efter att jag fixat den så funkade den som den skulle på höga varv en bra stund när jag provkörde, sen när den vart varm så vart det precis som apv ventilerna inte öppnade och nu blir det så hela tiden.

Vad kan det vara för fel för när jag jag stog still och varva med mattan i luften så rörde sig inte apv motorn nått på höga varv..Men när jag startar den så rör den på sig en snabbis precis som att den kollar att den funkar men sen när ja varvar så rör den sig inte..

Sen känns det som att den går som den ska på höga ibland sen känns det som att den inte gör det efter ett tag..

Har rengjort förgasarna så det är inte nått sånt fel heller..

Hoppas nån kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel så jag kan hitta det :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Får du några felkoder?
Om möjlighet finns så låna en APV motor alt även låna en ecu box för att utesluta den.
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Inte på mätaren iaf, men går det att felsöka den?

Jo skulle det men vet inte av nån som har nått sånt men ska kolla runt lite
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Inte på mätaren iaf, men går det att felsöka den?

Jo skulle det men vet inte av nån som har nått sånt men ska kolla runt lite
Hissa upp den och varva upp över 7100 och se om den öppnar. Men om det är det som är problemet så skall du få en felkod, 6 blink på check engine alt vissa som ger 1 blink sen 8.
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Okej jo har hissat upp den och testat men motorn rörde sig inte då, Men ska man kunna se det på displayen eller måste man koppla in nått som gör att man kan se det?

Hissa upp den och varva upp över 7100 och se om den öppnar. Men om det är det som är problemet så skall du få en felkod, 6 blink på check engine alt vissa som ger 1 blink sen 8.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Okej jo har hissat upp den och testat men motorn rörde sig inte då, Men ska man kunna se det på displayen eller måste man koppla in nått som gör att man kan se det?
Okej om inte motorn öppnar så har du ju problemet där, nej det sitter väl standard mätaren på din och då finns en "check engine" lampa, tror den lyser nån sekund vid uppstart. Annars kan du prova om den fungerar genom att tex koppla ur en spridaren eller motsvarande.

Men om det nu är motorn börja med att kolla så du inte har nån sönder bränd eller skavd kabel så du inte köper en motor i onöndan.

Obs har för mig att det är 7100 den ska öppna men det är nog inte samma på en F5:a men om du håller stumt och den inte öppnar har du problemet där.

EDIT: Har du justerat vajrarna till rätt längd? Om servomotorn orkar gå vid uppstart så borde den vara ok i min värld!
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Okej men ingen lampa lyser på mätaren så får inge fel kod då.

Men Apv motorn rör sig ju engång precis när man startat den men varför gör den inte det när jag gasar?

Får plocka bort apv motorn och kolla lite på den och alla kablar som går till den för att vara säker på att inget är galet där då.


Okej om inte motorn öppnar så har du ju problemet där, nej det sitter väl standard mätaren på din och då finns en "check engine" lampa, tror den lyser nån sekund vid uppstart. Annars kan du prova om den fungerar genom att tex koppla ur en spridaren eller motsvarande.

Men om det nu är motorn börja med att kolla så du inte har nån sönder bränd eller skavd kabel så du inte köper en motor i onöndan.

Obs har för mig att det är 7100 den ska öppna men det är nog inte samma på en F5:a men om du håller stumt och den inte öppnar har du problemet där.

EDIT: Har du justerat vajrarna till rätt längd och kollat så att dem rör sig fint? Om servomotorn orkar gå vid uppstart så borde den vara ok i min värld!
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Är precis som att apv motorn inte vill funka när skotern blir varm kan det vara så att den får för lite ström när den blir varm?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Är precis som att apv motorn inte vill funka när skotern blir varm kan det vara så att den får för lite ström när den blir varm?
Jag hade problemet att den inte öppnade ibland, det visade sig att det var oxider i själva elmotorn vilket gjorde att den gick trögt och ibland inte alls. Efter att jag rengjort gick den fint igen.

Om du tar bort APV motorn kan du koppla den till ett 12v batteri med plus till röd/svart och minus till svart/röd och se om den går, vänder du polerna går den åt motstatt håll (stänger portarna). Samtidigt kan du även koppla in en potentiometer i gul och orange och se om den ger rätt motstånd till ECUn i stängt/öppet läge. Tror det är 5000 ohm i stängt läge och sen ökar det upp till typ 15 000 ohm i öppet läge.

Samtidigt kan du öppna upp den och se så motorn ser sjysst ut. Om jag får din mail adress kan jag mejla en bättre instuktion på hur du ska göra.

OBS va noga så du inte kopplar batteriet till nåt annat än svart/röd och röd/svart!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Är precis som att apv motorn inte vill funka när skotern blir varm kan det vara så att den får för lite ström när den blir varm?
bytte APV motor på min efter jag upptäckte att den funkade väldigt sporadiskt, efter ett tag fick jag felkoder men inte till en början. Byt APV mitt tips. Köpte min beggad och den funkar kanonbra
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
bytte APV motor på min efter jag upptäckte att den funkade väldigt sporadiskt, efter ett tag fick jag felkoder men inte till en början. Byt APV mitt tips. Köpte min beggad och den funkar kanonbra
Okej men visst är det samma till f5 f6 och f7 apv motor alltså?
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Jag hade problemet att den inte öppnade ibland, det visade sig att det var oxider i själva elmotorn vilket gjorde att den gick trögt och ibland inte alls. Efter att jag rengjort gick den fint igen.

Om du tar bort APV motorn kan du koppla den till ett 12v batteri med plus till röd/svart och minus till svart/röd och se om den går, vänder du polerna går den åt motstatt håll (stänger portarna). Samtidigt kan du även koppla in en potentiometer i gul och orange och se om den ger rätt motstånd till ECUn i stängt/öppet läge. Tror det är 5000 ohm i stängt läge och sen ökar det upp till typ 15 000 ohm i öppet läge.

Samtidigt kan du öppna upp den och se så motorn ser sjysst ut. Om jag får din mail adress kan jag mejla en bättre instuktion på hur du ska göra.

OBS va noga så du inte kopplar batteriet till nåt annat än svart/röd och röd/svart!
Okej får ta och prova det och se om den funkar då och mäta lite
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Jag hade problemet att den inte öppnade ibland, det visade sig att det var oxider i själva elmotorn vilket gjorde att den gick trögt och ibland inte alls. Efter att jag rengjort gick den fint igen.

Om du tar bort APV motorn kan du koppla den till ett 12v batteri med plus till röd/svart och minus till svart/röd och se om den går, vänder du polerna går den åt motstatt håll (stänger portarna). Samtidigt kan du även koppla in en potentiometer i gul och orange och se om den ger rätt motstånd till ECUn i stängt/öppet läge. Tror det är 5000 ohm i stängt läge och sen ökar det upp till typ 15 000 ohm i öppet läge.

Samtidigt kan du öppna upp den och se så motorn ser sjysst ut. Om jag får din mail adress kan jag mejla en bättre instuktion på hur du ska göra.

OBS va noga så du inte kopplar batteriet till nåt annat än svart/röd och röd/svart!
Provade sakerna idag som stog på sidan du skickade till mig och allt funkade som enligt pappret så ska montera tillbaka den imorn och se om den funkar då :) Vart har du fått tag på det du skickade till mig? Skulle behöva lite mer sånt där :p
 

livan

Medlem
30 jan 2009
40
0
1
Sundsvall
Fått till apv motorn nu som det verkar den gick som den skulle just nu så får se hur länge den går nu hoppas jag fått till felet helt

Men den går lite snålt nu som det verkar för stiften blir gråa men olje pumpen står som den ska enligt instruktionsboken och förgasarna är rengjord och den går bra, kan man kolla att pumpen skicka olja eller kan det vara nått annat? Går bra på tomgången och blöddrar inget när man kör så då kan man ute sluta förgasarna va?