Förvaring av skoter

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Eftersom jag har inte långtids erfarenhet av skotrar, vill fråga hur ni brukar ställa era skotrar över sommar förvaring ? Bakändan vet jag att det skal pallas upp, men hur är det då med framändan ? Det blir väl mer vikt på framfjädring när man lyfter upp bakifrån eller ?! Tänkte om det kan påverka negativt för livslängd eller prestanda av fjädrar.

Tackar för kommenter !
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
Detta med att lyfta upp bakändan på skotern verkar ju alla ha fattat i detta land, vad som inte har gått hem i stugorna är ju att man SKA göra detsamma även på framvagnen, även att slacka på primärvariatorns fjäder under sommaren gör att du förlänger livet ganska så rejält för den ack så viktiga ''starthjälpen''
 

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Ok, tackar Verticalman !

Sen en fundering till: på min skoter (VK 540) är baljan plast, håller den om man sätter en stöd dit under var ramen är ? Om man nu förstod man jag menar ... Jag har haft 2 st stöd under kofångaren men eftersom det är aluminium är jag en aning tveksamt om det orkar riktig utan att böja. Kommentarer ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, vet ej vicken årsmodell det är på din VK men är det inte plåt alldeles precis framför bandtunnel? Dvs där mattan kommer ner. Sätt en 2"4 tvärs över och sedan pallbockar under och sedan en pallbock längst bak där draget är (jag antar att VKn har drag).
 

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Den är -04 och det är plast hela vägen längs botten, framför bandtunnel också. Men det finns plåt-/stålram inne i motorrummet på tvären där (framför bandtunnel) och sen plast under, tänkte om man kan sätta det stöd som du nämnde mot plast där det finns plåt-/stål på andra sidan ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, det kan du göra, lägg en planka så långt bak du kan (där buken sluttar minst) och se till att den är bredare än vad de bägge längsgående balkarna som går vid varsin sida av motorn är. Sedan är det bara att sätta pallbockar under.
 

markus

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
Det gjorde jag och verkar hänga sig alldeles bra. Tack så mycket för hjälpet !
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Mikael_N skrev:
Skaffa denna lyft, slacka sedan mattan. Du kan då starta maskinen under sommaren och även flytta omkring den i upplyft läge.

http://www.duells.se/katalog/prodfset.asp?main%5Fdept%5Fid=4250&pf%5Fid=13359&dept%5Fid=8700&parent%5Fid=&ListAbsolutePage=1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053

Var ju inte direkt gratis för att sommarförvara skotern! 1.600 spänn!

Nåja,den går ju att använda för annat också så det kan ju vara värt det....
Nån mer än jag som fasar när jag ser skotrar utbjudna på Blocket där skotern står på ett par sj-pallar i en skogsglänta med en PLASTpressening över? Inte nån vidare sommarförvaring!
HUVVA!
 

Invader

Medlem
30 jul 2004
26
0
1
Ja... Jag har då inget garage att ha skotern i eftersom jag bor i lägenhet (än så länge). I stället så får jag ha skotern på en bekants tomt. Så det blir nog SJ pall och kapell ändå.

Edit:
Kanske ska tilläggas att jag inte sitter på nån ny och dyr skoter så det väl annars med en sån.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Håkan K. skrev:
Var ju inte direkt gratis för att sommarförvara skotern! 1.600 spänn!

Nåja,den går ju att använda för annat också så det kan ju vara värt det....
Nån mer än jag som fasar när jag ser skotrar utbjudna på Blocket där skotern står på ett par sj-pallar i en skogsglänta med en PLASTpressening över? Inte nån vidare sommarförvaring!
HUVVA!

Så förvarar juh jag min :D
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
pallade upp den bak och har den under kapell, ute dvs.

Startat den kanske 2-3ggr i månaden.