första skotersläpet byggt

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
DSC09585.jpgDSC09584.jpgbakljusramp2.jpg


bakljusramp1.jpgDSC09590.jpgDSC09586.jpgDSC09587.jpgeftergalv1.jpgföregalv2.jpgDSC09589.jpgeftergalv2.jpgDSC09591.jpgDSC09588.jpgDSC09592.jpgföregalv1.jpg

här är lite bilder från mitt släpvagns bygge, första vagnen för mej och ja hoppas ni gillar bilderna, sry att ja lägger upp alla bilder på en gång å inte under byggets gång men e ny här på forumet å ha inte riktigt fått kläm på de än...

kom inte ihåg måtten men det rymms 4 korta skotrar, 2 skotrar och en pulka eller 3 långa....330kg i egenvikt och en lastvikt på 770kg fick ja nöja mej med, bara "extraramen" vägde strax över 200kg...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Snyggt, hur mycket material gick åt till självaste ramen, utan "ledstängerna" på sidorna?
Samt vilket mått på profilerna?
Ge gärna mått på hela ekipaget också, ska nämligen till att göra en själv.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Lysena ser ut att vara ngt liknande strands.se har? diodlysen som många lastbilar har.

Redig vagn du gjort, durkplåt som botten eller? ;)
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
hur ska ja förklara de när man inte fick göra reklam=p ne men tog hem dom via jobbet av en firma som håller på mycket med dioder till tunga sidan(lastbilar och entreprenad maskiner)
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
haha de stämmer, ja funderade just hur ja skulle skriva vart ja köpt dom när du hade skrivit de:p ne tog formplyfa, hade tänkt ta riktig vagnsskiva men de hade blive lika dyrt som släpet..
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
men ja tog aldeles för grovt matrial till den här, de ha gått halvera vikten om man tagit mindre gods tjocklek, men eftersom de va första så tog jag till...
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
nu ha jag mätat släpet, det är 2,20 brett och 4,45 långt plus dragstång på 1,70....godstjocklek 4mm i yttersta kantlinjen sen strax innanför hjulen på original "ramen" 3mm i tvärbalkar vilket är 4stycken....rektangulärprofil 60x40, sen är det bara att fråga på=) allt är galvat som är byggt... skärmarna e hemmabockade för att passa in på vagnen så dom inte blev för stor/liten
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
stiligt! men om dragstången är 1,70 borde du väl kunna gjort flaket längre?

du törs skriva var du köpt lysena, man behöver ju inte länka dit, ett namn räcker typ jula,biltema,swedol e dyl.

har du behandlat plyfan med nåt? själv tog jag spillolja som varit i en dieselbil för tålighet o snygg svart nyans.
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ja jag borde ha gjort det lite längre för de blev lite lite kultryck när vagnen hänger bakom bilen, men men kommer nog snart en till vagn med mer lysen å lull-lull:p ja beställt hem dom igenom jobbet å dom ha köpt dom från strands, va billiga å snygga tycker jag, ne ja köpte bara vanlig formplyfa å de e ju som någon behandling på dom redan sen kanten där ja sågade av skivan tog ja å måla med typ en "föråldrings" färg som pappa måla huset med, de blev ungefär i samma nyans fast lite ljusare men de e ju bara på en kortsida så de märks aldrig...
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
ja men vagninköp och matrial förutom lysen blev de väl kanske 8-10000:- nånstans å de e med besiktningen oxå, lysena gick väl på 2000:- tro ja de va...
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
stiligt! men om dragstången är 1,70 borde du väl kunna gjort flaket längre?

du törs skriva var du köpt lysena, man behöver ju inte länka dit, ett namn räcker typ jula,biltema,swedol e dyl.

har du behandlat plyfan med nåt? själv tog jag spillolja som varit i en dieselbil för tålighet o snygg svart nyans.
Skulle tro att han köpt lysena på strands.se
Jag har samma lysen på en av mina traktorvagnar och jag köpte dom på strands