Första skotern: Vilken passar mina behov?

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Hej! Ska köpa min första skoter och jag har inget att jämföra med. Kommer förmodligen ångra mig hur jag än gör då jag inte vet exakt hur min körning kommer bli. Skriver nedan vad jag tror.

Vill ha en skoter som fungerar att köra led med. Jag vill också kunna köra i lössnö. Jag tror jag kommer störa mig mer på att köra fast när jag är ute och kör i lössnö än att den inte är den snabbaste efter leden. Har som sagt inga referenser.

Vill också kunna sätta på dubbeldyna har fastnat för klickdynorna som ski-doo har. Då tänker jag mig att jag ska kunna ta med tjejen på en tur utan att skotern ska göra bort sig.

Jag vill också kunna ha dragkrok och kunna dra sladd. Inget som kommer förekomma frekvent men vill kunna sladda upp ett skatespår där jag kan köra skidor på en grusväg som inte brukar plogas.

Jag har mest kollat på ski-doo och då framförallt renegade bc och freeride. Har tänkt att jag ska ha en 800 motor. Vilken längd bör jag ha 137 eller 146? De har olika boogie? Hur höga kammar bör jag ha?

Så lång text närmar sig sitt slut. Finns det en skoter som klarar mina behov? Eller måste jag prioritera hårdare? Kollar jag på rätt skotrar och isåfall finns det vissa årsmodeller man ska passa sig för.

Budget: 100k. När har en skoter börjat gå långt vid hur många mil börjar saker gå sönder?