Första skotern... 😳

Freebird

Ny medlem
2 nov 2018
1
0
1
40
Arvidsjaur
Nu har jag och frugan bestÀmt att köpa en skoter

SÄ i dagslÀget samlar jag mycket info om vad man skall satsa pÄ. Budgettaket Àr 80 000.

Det vi skall ha skotern till Àr lite olika. NÀr vi Äker tillsammans blir det vÀl en hel del led och Àven kanske sÀtta pÄ en mindre pulka med tÀlt och dyrlikt, men Àr jag sjÀlv pÄ skotern Àr tanken mer att lÀra mig friÄkning.
(Jag Àr 196cm och vÀger drygt 100 kg frugan Àr 180cm och 65kg om det spelar nÄgon större roll vad man vÀger).

- Vad skall man tÀnka pÄ nÀr det gÀller motor 600 eller 800

- LÀngd pÄ matta?

- Modell pÄ skoter?

- 2-takt vs 4-takt

- Årsmodell (försĂ€kringsbolagen vill vĂ€l att man skall ha sĂ„ ny skoter som möjligt)

- FörsÀkring pÄ beg. skoter hel eller halv och vilket företag Àr att rekommendera?

Tar emot andra tips ocksÄ.
Jag förstÄr att det handlar mycket om smaksak... men dÄ jag inte har nÄgon större erfarenhet sÄ har jag inget att gÄ pÄ.

Tacksam för tips!

Nu för det börja dumpa snö....

Mvh
Carl-Johan
 

Vesslan

VÀlkÀnd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skulle gÄtt pÄ en 600cc, t.ex vanlig RMK (inte pro), summit eller M6000, billigare i alla avseenden och rÀcker lÄngt. Speciellt om man Àr ovan. Svedea Àr vÀl de som Àr bÀst vad gÀller skoterförsÀkring.
800cc Àr mycket mer maskin. Och riskerar att bli mer svÄrkörd för den ovane p.g.a kraften i motorn. Finns sÀkert de som kommet hÀvda motsatsen, men sÄ ser min Äsikt ut iaf.
 

S.agren

Medlem
7 nov 2018
7
2
3
26
Östersund
Skulle ha gÄtt pÄ en 2-takts 600 motor med insprutare. för att de Àr mycket lÀttare Àn 4-takts motorerna men ÀndÄ vÀldigt hÄllbara.

pÄ lÀngden skulle jag sÀga mellan 137 till 146,

modeller Àr de jÀtte mycket skillnad frÄn person till person, skulle sÀga att Äk ut till en butik tex Oktan, Motorhuset osv. Och kÀnn vilken som ni sitter bÀst pÄ och helt enkelt kÀnns bÀst.
vid Ärsmodeller skulle jag sÀga med den budgeten att alla efter 2011 Àr vÀldigt bra.

försÀkringen Àr vÀldigt olika p.g.a bÄde modeller och Älder pÄ förare och skoter,
som försÀkring skulle jag föredra Svedea för de Àr billigast. skulle dÄ ta en halvförsÀkring. ( Ànda skillnaden pÄ hel och halv Àr ifall du vill ha vagnförsÀkring)

skulle föredra tex Renegade, Summit, Zr, M6000, Switchback, Rmk.
 
Last edited:

jonke

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag tycker att du ska köpa sÄ ny maskin som möjligt. Ju nyare ju bÀttre komfort. Och sÄ tycker jag att du ska köpa en crossover 600 .
800 har tendens att klatra.
SjÀlv Äker jag yamaha,ingen leksak men den bara gÄr och gÄr vilket jag uppskattar.
TĂ€vlat enduro tidigare sĂ„ jag prioriterar komfort👍