Första skoterköpet

Willesöderrrr

Ny medlem
25 okt 2021
3
0
1
23
Sverige
Tjena står i valet och kvalet och ska köpa skoter. Har stått mellan en summit 800 15 års, och en polaris rmk Skandinavien best 15 med mindre mil. Jag är mer sugen på polarisen den har gått 450 mil och renoverad för 20 mil sen med kolvar packningar ventiler. Han vill ha 50k för maskinen, men är den värd det finns det fördelar med skandinaven best är det en bra skoter för dom pengar? Sen förstår jag att defekter kan uppkomma oavsett märke. Är första skoter köpet som ska göras och tänkte kolla med några som har koll😁. Är ute efter leka lite med kompisar både på led och prova lite lössnö. Hoppas på svar mvh William!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Är det din första skoter så köp en 600a! Du kommer ändå kunna köra några år innan du som pilot passerar vad 600an klarar och du gör det för mindre pengar. 600 är billigare försäkra, driftsäkrare, kostar mindre att hålla igång och håller värdet bättre.
 

Willesöderrrr

Ny medlem
25 okt 2021
3
0
1
23
Sverige
Är det din första skoter så köp en 600a! Du kommer ändå kunna köra några år innan du som pilot passerar vad 600an klarar och du gör det för mindre pengar. 600 är billigare försäkra, driftsäkrare, kostar mindre att hålla igång och håller värdet bättre.
Ja tack för svar, farsan har haft skoter så åkt en del på 800 summit, men ska köpa min första egna, har du några ider på polarisen scandiavan best är nåt man skulle satsa på?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har haft en sån. Riktigt trevlig maskin. Dock avgör hur tidigare ägare skött den och kört den hur långlivad motorn kommer bli, det är livsviktigt att dom motorerna får tillräckligt med olja och att dom varmkörs ordentligt innan man kör iväg. Nu säger du att den är nyfixad så det ska ju inte vara några större problem.
Knappa fram tempangivelsen på mätaren och ha den framme jämt, kör inte iväg förrän den blivit 15-20 grader varm efter kallstart och vänta med att åka iväg efter omstart, (när du kört och stannat för en paus), tills motortempen stabiliserat sig.
Inte ovanligt att tempen är på 80 grader precis när man startat om den för att sen rasa till 15-20 grader då kallt vatten från kylarna rusar in i motorn. Starta skotern och ge den en minut tills tempen rasat och börjat klättra lite igen så håller dom länge. River du igång den och ger stumt direkt så är det stor riskt för repade kolvar då cylindern krymper ihop kring den varma kolven av allt kallvatten som rusar in.
 

Willesöderrrr

Ny medlem
25 okt 2021
3
0
1
23
Sverige
Jag har haft en sån. Riktigt trevlig maskin. Dock avgör hur tidigare ägare skött den och kört den hur långlivad motorn kommer bli, det är livsviktigt att dom motorerna får tillräckligt med olja och att dom varmkörs ordentligt innan man kör iväg. Nu säger du att den är nyfixad så det ska ju inte vara några större problem.
Knappa fram tempangivelsen på mätaren och ha den framme jämt, kör inte iväg förrän den blivit 15-20 grader varm efter kallstart och vänta med att åka iväg efter omstart, (när du kört och stannat för en paus), tills motortempen stabiliserat sig.
Inte ovanligt att tempen är på 80 grader precis när man startat om den för att sen rasa till 15-20 grader då kallt vatten från kylarna rusar in i motorn. Starta skotern och ge den en minut tills tempen rasat och börjat klättra lite igen så håller dom länge. River du igång den och ger stumt direkt så är det stor riskt för repade kolvar då cylindern krymper ihop kring den varma kolven av allt kallvatten som rusar in.
Okej tack för tipset blir att kolla på en sån och om den är schysst blir de förhoppningsvis köp👍🏻
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har Scandi Beast bättre kylning än pro rmk så man kan köra en bit på hård led?
Otroligt stor skillnad på min brors som han körde förra säsongen och min 2014 assault
Även när jag hade 3 fot kylaren och kortad orginal kylare
Så kylde hans lite bättre när leden var hård och isig
Va det lite snö så kylde min bättre.
Och den kylde mkt bättre än min Khaos med rp kylare där var det extremt stor skillnad
Jag fick stänga av khaosen med några hundra meters mellanrum och han hade inga problem alls att köra med sin beast.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Och den kylde mkt bättre än min Khaos med rp kylare där var det extremt stor skillnad
Jag fick stänga av khaosen med några hundra meters mellanrum och han hade inga problem alls att köra med sin beast.
På Khaosen, hade du kortat chassi så du körde endast RP-kylare?
Eller menar du med originalkylare + RP kylare?
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
På Khaosen, hade du kortat chassi så du körde endast RP-kylare?
Eller menar du med originalkylare + RP kylare?
Endast Rp kylare på khaosen kortad 16cm
Funderat lite på om jag ska köra med orginal med och köra dubbla men
Saken är den att kommer det inte upp någon snö i tunneln pga att leden är för hård
Så hjälper det inte hur mkt kylning det sitter i tunneln speciellt inte när det smälter i maj och sen blir isigt när det fryser på kvällen
Annars fungerar RP kylaren helt ok så länge den får snö tycker jag än så länge.
Bara kört khaosen 20 mil än då jag köppte den sent i april
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Problemet med släta kylare är att de avger minimalt med värmen om det inte finns ett flöde av snö mot dom.
Jag har skaffat en gammal lynx kylare som har rejäla kylflännsar som jag tänkte montera nu innan säsongen. Den kommer att fungera lite som en luftkylare också av blåset från mattan. Funderar bara om jag ska enbart köra med lynxkylaren eller tillsammans med original också. Men det blir nog båda kylarna.
 
Reactions: Winterspeed