Första skoter

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Jag har en Lynx gls nu men funderar på att köpa en ny och ja en artic cat ext -93 har jag tänkt bra mkt på..Men nu slog det mej att kankse fråga er på forumet om ni har förslag på en " första skoter" blir ju min andra men har ju bara kört den i ett halv år. Kom gärna med för och nackdelar när det gäller skotern ni "representerar" :D

Mvh
 

Klisster

Medlem
19 dec 2008
34
0
1
Burträsk
jag hade själv en indy 500 (efi fri) som första skoter och jag har då inget dåligt att säga om den, perfekt förstaskoter!
 

Klisster

Medlem
19 dec 2008
34
0
1
Burträsk
jag körde väl aldrig i snö djupare än en halvmeter men med en 32 mm kammar så går den skapligt, Kollade inte så noga hur mycket min drog men under 2 liter milen tro jag den höll sig.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vad får den maximalt kosta ?

Jag har en Lynx "GLS" nu men funderar på att köpa en nyare skoter.
Det slog mej att kankse fråga er på forumet om ni har förslag på en
bra "första skoter" blir ju min andra men har ju bara kört den i ett halv år. Kom gärna med för och nackdelar när det gäller skotern ni "representerar" :D

Mvh
Det finns ganska många intressanta alternativ.
...frågan är ju var på "skalan" du hamnar.
Mao. hur mycket pengar är du villig att satsa ?


.
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Ja ungefär 0-13k i nuläget men innan man hittar något så har man ju mer pengar att spendera :D
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Du kan ju få köpa min :ciao:

Skojade bara. Så illa vill jag ingen.......
Men som förstaskoter är det ett bra val. Dom håller för rätt mycket stryk men det är irriterade att i stort sett allt är aluminium när det går sönder. Det är svårt att hitta nån som kan svetsa alu men det finns ju popnit :)

Min förstaskoter var en Lynx Finlandia för 500kr. *****r så man fick skruva. Visserligen gör jag det ju än med Polarisen.....
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Finns det en modell som heter HPD egentligen? På min står det för HopPlockadeDelar. Motorn är en Rotax från en Lynx och chassit är ett indy utan papper med diverse hemmagjorda delar som styrstag mm. Milt sagt kan man säga att den är så slut att den duger inte till reservdelar för det finns inget som är riktigt "helt och fint" på den bortsett från motorn. Men går gör den, högst en vecka i ett sop utan att gå sönder. Nu håller vändhjulen på att skära så den hamnar väl på "service" snart igen :laugh:
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
OKej har funderat på en kisse men har inte blivit något än..Inge pengar för de just nu :D
 
Last edited:

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Jag körde en polaris indy trail -89(488 fläktkyld) som första skoter i några år och den höll ihop bra och så vidare, var med om det mesta.