Första skoter 35-40k?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hallå hallå, tänkt köpa mig mig första skoter då vintrarna här är något långa :) Har alltså tänkt mig nånstans mellan 35-40k och jag ska väl leka, hoppa osv mer varefter skillsen byggs upp :) Men det blir lika mycket led och jag kan väl nämna att jag har ingen gigatisk körerfarenhet.
Det jag kikat på hittills är Edge X 600-800 (01-02) och MXZ 800 -02. Har även kolalt på ProX då de ska vara bättre byggda för att hoppa men jag läste just att kräver sin förare så blir den för avancerad som nybörjare?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Pro X modellerna skall väl vara lite mer åt cross-hållet har dock inte kört någon så har inte någon aning om dom skulle vara särskilt svårkörda, dom är ju byggd på edge-chassiet. Men annars är Edge X - 01, 02 nog ett lika bra val. Men satsa på en 600cc, dom är riktigt rappa och tillräckligt mycket motor för de flesta och skall du inte bara köra fullgasrepor ute på sjöar så är 600:an med all sannoliknet lättare att hantera på led då det svänger en hel del. Blev jag själv rekommenderad av en "polaristok" på jobbet när jag skaffade skoter och var sugen på Edge X:arna, vilken är skotern man fortfarande har =)
Sen finns ju 700 av Edge-02 med, vet inte hur den står viktmässigt mot 600:an och 800:an.

Tror samma förhållande råder på andra märken att 600:eek:r är något lättare och smidigara att hantera än samma sortsmaskin med större motor.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Varför pro X kräver mer av sina förare är just därför att den är byggd för bana en fullblodig racer.

Den har bättre chassie bättre och styvare dämpare etc ja det enda som är likt edgen är väll motor huven och buken annars är det mesta förstärkt och uppstyvat.

Om man håller riktigt fort tempo är den oslagbar efter guppig led dock lite sämmre när det går sakta då används inte dämparna till sin fulla kapacitet.
Jag har provkört Pro X modellerna ett flertal gånger och tycker dom är grymt fina maskiner :)
 

mrsteffo

Ny medlem
22 okt 2007
2
0
1
övik
Hallå hallå, tänkt köpa mig mig första skoter då vintrarna här är något långa :) Har alltså tänkt mig nånstans mellan 35-40k och jag ska väl leka, hoppa osv mer varefter skillsen byggs upp :) Men det blir lika mycket led och jag kan väl nämna att jag har ingen gigatisk körerfarenhet.
Det jag kikat på hittills är Edge X 600-800 (01-02) och MXZ 800 -02. Har även kolalt på ProX då de ska vara bättre byggda för att hoppa men jag läste just att kräver sin förare så blir den för avancerad som nybörjare?
Halloj.skönt att höra att det finns förståndigt folk,som inser att man som nybörjare inte sätter sej på ngt de ej kan handskas me..finns alltförmng idioter..ang din fundering:beror på va den får kosta? finns mkt att välja på.mvh mrsteffo
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skulle rekomendera en 600..
Bästa av alla världar, hyffsat bränslesnål, bra med effekt, oftast lätthanterligare osv..

Ski-doo Mxz 600 -00 till -02
Lynx Enduro 600 -01 till -02
Yamaha Sxr 600 -00 till -02
Polaris Edge 600 -01 till -02

Har väl bara erfarenhet av yamahan, också min första skoter och den står fortfarande kvar på gården.. Verkligen hel nöjd med skotern, efter led, speciellet guppig, så är den fantastisk. Även i låga farter, men se till och ha dämparna rätt inställda!
Ställer du dom lite hårt så blir den stötig vid lägre farter.. I lössnön är den väl ingen höjdare, men tar sig fram som de andra maskinerna ungefär, men den är ju gjord för led..
Motorn är grymt bra, krånglar nästan aldrig (yamaha), 3-cyl = skönt ljud, driftsäker med andra ord..
Negativa med den är väl att boggien känns lite omodern på den..
Sen är dynan väldigt bred om man ska stå upp samt fotstegen väldigt smala.. (jag har löst det med och köpt en viper dyna).

Men som sagt. Smaken är som baken, ingen kan säga vilken skoter du SKA köpa.. bara ge dig tips, sen får du testa dig fram lite själv! Men skulle inte rekomendera mer än 600cc.

*stavfel finns*
//Rasmus
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tackar alla för visa svar :)
Har även kikat på SXR men har fastnat mer för Edge. Sen känner jag mig mer osäker på en 440, känns mer crossmotoraktig, dvs motormek konstant. Vilket inte riktigt är det jag är ute efter utan en stabil motor, vilket iofs SXR skulle va bra på. Kikar mest på 600cc du jag kan tänka mig att det är som någon sa, en blandning av båda världarna.
Men jag undrar hur mycket kan man pressa en Edge, är den helt för puder och led eller funkar det hyfsat att hoppa utan att den går sönder? Vi snackar ju inte 30 meters hopp men jag tänker som sagt leka lite.
Sen en fråga om det är med skoterköp som med bil, ska man skriva ett köpeavtal med milantal, köpsumma osv?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ursäkta att jag bumpar tråden men jag behöver lite stöd.
Har istortsett bestämt mig för en Edge X 600 -01.
Nyservad (gick på 6200kr), ny 32 matta med dubb och bara minimala repor på huven, inga skador på dynan. Det enda jag stör mig på är att den gått runt 700-800 mil vilket är rätt mycket om man ser till snittet för samma årsmodell. Nu har jag uppfattat man inte ska stirra sig blind på milen men jag vill ha en andra åsikt, gärna flera ;) Priset jag får köpa den för är 32000 kr, ursprungligen 37000 kr. Vad säger ni?
 

Jons

Medlem
17 feb 2007
32
0
1
Jag skulle nog hellre rekommendera dig att köpa en -02. Ser att det finns ett par på Blocket nu till rimligt pris och miltal.
Har för mig att det var förstärkt chassi till 02:eek:rna.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag skulle nog hellre rekommendera dig att köpa en -02. Ser att det finns ett par på Blocket nu till rimligt pris och miltal.
Har för mig att det var förstärkt chassi till 02:eek:rna.
Jorå jag har också kikat på 02or men jag vill inte sträcka mig utanför närliggande län och den 01 som jag kikat på ligger fortfarande runt 10000 kr under. Så jag vette fan, jag kommer ju inte vålda med skotern direkt har ju inga direkt referenser i dämpningen. Har kikat på bilder på skotern och det ser inte ut som att motorfästet har vikt sig iaf...
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
men säg att den har gått runt 700-800 mil de är ju inte så farligt för en 01a igentligen räknar man ut hur många mil de blir per år så e de inte så farligt. runt 120-mil typ.(men kolla så att kolvarna e ok) annars så låter de där som ett bra köp.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
men säg att den har gått runt 700-800 mil de är ju inte så farligt för en 01a igentligen räknar man ut hur många mil de blir per år så e de inte så farligt. runt 120-mil typ.(men kolla så att kolvarna e ok) annars så låter de där som ett bra köp.
Will do, den är som sagt kollad av en verkstad förra vintern då hela skorern gicks igenom och de bytte de delar som behövdes, vet att inga kolvar byttes då så jag ser det som att de ansåg att det var ok (eller så snåla han ut iofs). Men jag ska kolla upp det, är ju en rätt så vital sak... Men tack, sitter o ska intala mig att det är ett bra köp :p Vilket jag vet att det är men när man vet att det finns värre saker så får jag alltid köpångest, men 32000 känns som en bra summa för första skotern :)