Förstärkningar REV?

6

600xrs

Någon som vet vars man kan få tag i förstärkningar till framvagnen till en REV?
Jag kör en xrs som i sig är ganska stadig som jag förstått, men jag har lyckats kröka till den lite vid ena stötdämparinfästningen.
Tänkte mest om det finns kit man kan göra ritningar av och se fästpunkter, eller om jag får knåpa ihop sånt själv?

Går i tankarna på en xp 600rs, men känns som nerbyte mot min xrs. Primer, ingen dess, ingen back.. känns stenålders. Så jag testar nog först av allt att förstärka min så gott det går, skiter det sig så får man byta känns det som.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag lagade förstärkningar själv på min rev 440. Böj ett 5 mm aluminium flatjärn längst ned i framänden (Flying nun) bakom styrstagen, det är viktigt att det går över svetsarna längst ner för där spricker dom. Samt bör du sätta 5mm aluminiumbitar runt stötdämpar infästningarna, dom spricker där också. Jag filade ur 2 st bitar och sågade till så att man skruvade fast dom med samma skruvar som front crossmember.Du behöver också fila ur så att dom går upp så långt som stötdämpare sitter. Du ser ju att det är inbockat lite där framstötdämparna är, laga förstärkningen exakt samma passform ! Sen behöver du även förstärka där flying nun går ihop med chassiet bakom ljuddämpare, bakom stötdämpartornet. För landar du hårt med högerskida först så spricker den där. Lycka till. Minnas använda huvudet stålpopnit och karosslim.

6

600xrs

Tack för tipsen!
Det är just vid högra stötdämpar infästningen min är krokig just nu. Lite skönt att veta att det inte bara är jag som har bekymmer med den sidan :)

Bakom styrstagen, under pipan där vars det går en 'balk' på högkant?
Vad menas med 'flying nun'?

Låter dock som att man lämpligast gör det här när säsongen är över. Kanske passar på att riva ut allt och tigga fast aluplåtar på lämpliga ställen istället för att nita.

6

600xrs

del 6 och 10 du snackar om va? :) men vilken del till?
del 51 hittade jag i en annan tråd är förstärkning från 440x -07

kanske del 45 här?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Går i tankarna på en xp 600rs, men känns som nerbyte mot min xrs. Primer, ingen dess, ingen back.. känns stenålders.
Stenålders? Det är trots allt en race-maskin.
RS= tävlingsmaskin
XRS= Konsument/ledmaskin
Förstärkningar från 440in finns till XRS. Den första jag hade köpt är den som sitter bakom ljuddämparen.

Last edited:

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Del 6 och 10 sitter original på min men det håller inte ihop endå :mad: Flying nun är den där delen som alla a-armar är fäst i. Där flying nun kommer ihop med del 51 brukar det vara svagt (bakom stötdämpartorn mot ramen, tunneln) Man brukar se det när man borrar bort bukplasten ! Det är riktigt där pipan kmr mot ljuddämparen. Sen i infällningen 1-->9 är det svagt (Stötdämpartorn). även nertill i Flying nun titta på bilden där det står 47. Förstärk därifrån ner mot botten å sen upp till andra sidan, skarva ej förstärkningsbiten, 4 - 5 mm alu som är typ 40 mm bred eller liknande. Sen är det vara att bocka till så det passar. Min flexade typ 5 cm när man hade bortplockat det från skotern, efter jag fixade förstärkningar flexade det typ 0 . För det är dom där alusvetsningarna där som spricker (har dom spruckit så svetsa dom förstärk sen. Men det är bättre att nita med stålnit och tryckluftsnitare än att svetsa på övriga ställen, ifall det inte redan spruckit som min hade jort !:rock:

6

600xrs

Dadda: tack för all förklaring du har gett :)

Har rivit ner halva skotern idag, bankat den rak och gjort mallar som ska skäras ut imorgon om det finns tid.
Förstärkningen bakom ljuddämparen (del 51), del 10, del 6 och sen plattor till infästningen (1-9) är det jag har mallat upp.

Edit: Så här långt kom jag idag, bilden tagen ganska tidigt innan allt rätande. Men den är lika ihopsatt fortfarande :)

Last edited: