Förslag på skotrar mellan 20-30k

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Hej!


Ge förslag på vilka skotrar ni tycker att man kan/ska köpa för skotrar som ligger mellan 20-30k spelar ingen roll vilken. Å säg gärna nå information om dom tex bra motor eller dåliga dämpare osv. För att ha en gräns på 30k är för att om nånting skulle gå sönder eller inte har tex styrhöjare å sånt så kan jag lägga ut kring 35k.

Själv är jag inte så bra på skotrar men funderar på en hyfsat bra första skoter me tanke på att min cobra touring inte kallas skoter :D

Skriv vilket förslag ni vill även om det finns någon billigare längre skoter tex summit eller nå.

Mvh Tomas
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Enduro 600/700. Dom har bästa fjädringen för dom pengarna. Stabila i chassiet.

Sen har du Sxr 700 och har du tur kan du få en SXViper för dom pengarna också. Där har du lätt bästa 2T motorn men lite sämre fjädring än Enduron.

Sen finns ju Zr 600 med ZR3 chassiet. Den har också riktigt bra fjädring och är riktigt skön att köra. Stabil i chassiet och har väll inga barnsjukdomar vad jag vet.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Kan tillägga att Lynx Enduro har okopplad boggie! Stor fördel för den som vill kunna resa.

Hade lätt köpt enduron av dom där. Kanske ZR 600an om den var mycket billigare än enduron. Aldrig yamman då den inte går så bra i djupsnön
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
rabarberpappa: Sxr och Vipern går visst i lössnö. Ett måste är nästan non-slip men annars nog går dom nästan lika bra som Enduron i lössnö om dom har samma matta.
Kompisen har en Sxr 700 med 44as och 8 kugg non-slip. Han tar sig riktigt bra i lössnö !
Krävs lite mer fixx med Yamman för att den ska gå BÄTTRE i lössnö. Men nog går det, krävs kanske lite mer av förarn men med vilja så går allt ;) Dock så är de inget fel som nybörjar skoter. Både min kompis och jag börja på Sxr och en Viper(ja jag körde 30mil på MountainMaxen då ;) ) Men jag saknar Vipern. Helt klart.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Självklart men med 44matta går väl nästan alla skotrar bra i lössnön?

Btw vad menar du med att man behöver non-slip om man typ kör med originalmatta?

Har lite funderingar på enduron.. Hört att -01orna ska ha bättre skidor och dämparna ska vara hårdare schimsade än -02, Rätt eller fel?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Yamaha SXR/SRX 700. Prisvärd och kvalité :)

SRX har 145 hk original, släng på en bra matta om det inte redan finns, variatorkit och höjningar i boggie och du har en dräpare som folk kommer bli rädda för. ;) ;) :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
rabarberpappa: Sxr 700an har extremt lätt för att kugga över i lössnö. Över halv gas och den kuggar som fan.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Yamaha hade jag inte ens funderat på, "snöankare"...

Lynx Enduron utan att tveka ifall du vill ha en kort maskin med bra fjädring och chassi! ;)
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Har inte heller tänkt att titta på en yamaha. Mest troligt en mxz eller enduro men det beror mest på hur mycke dom kostar och vilket skick dom är i då jag ska köpa.
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Yamaha hade jag inte ens funderat på, "snöankare"...

Lynx Enduron utan att tveka ifall du vill ha en kort maskin med bra fjädring och chassi! ;)
<3

Btw undrar angående lynx enduro..

Ska själv köpa mig en 600 eller 700 -01 SP eller -02 RER

-01: bättre skidor, dämparna är hårdare schimsade.

-02: RER elback, snyggare dekaler, gått färre mil än -01 oftast.

-01 600 med back kan man väl få för 25k som billigast? Och -02 RER 600 typ 30k som billigast??

Driftsäkerheten på 700 är ganska mkt mer instabil? Har hört nåra säga de och på skoterbankens recensioner har både enduro 600 -01 som -02 fått mkt bättre i procent på driftsäkerhet än 700 -01 och -02..

700orna är väl cirka max 5k dyrare än 600 beroende på skicket. Jag som inte kan så mkt om motorer och måste in direkt o lämna in på service för jag kan nog inte byta massa motordelar själv.

Borde jag då köra på en 600a för att minska chansen för haveri?

mvh

rolle
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Driftsäkerheten är densamma på 600 och 700.
Många säger att just 700cc är den optimala storleken för 2t om man tittar utifrån hållbarhet och vibrationer.
Jag hade köpt 700an utan att tveka om det stod mellan dem, hade Raven funnits med så finns det risk att det hade blivit en sån. Nog för att det blev det också;) Låt skick och pris avgöra!
 

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Driftsäkerheten är densamma på 600 och 700.
Många säger att just 700cc är den optimala storleken för 2t om man tittar utifrån hållbarhet och vibrationer.
Jag hade köpt 700an utan att tveka om det stod mellan dem, hade Raven funnits med så finns det risk att det hade blivit en sån. Nog för att det blev det också;) Låt skick och pris avgöra!
Okej men raven har jag bara hört ont om :S vevstakarna o allt sånt. Nee fan 700 blir de som högst.

Skick och pris.. Vad kan man kolla förutom insugsgummina, kolvarna, chassit, mattan, panelen, skidorna, dämparna o de ? och hur ser man t ex om dämparna är bra??

Bör man verkligen gräva i skotern för o se om de är i gott skick?
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Ja gräv hellre i skotern än att du "köper grisen i säcken". Så att du inte upptäcker en massa fel som förra ägaren inte sa att den hade. Bättre att vara noggrann och kolla igenom hela skotern efter fel eller dylikt. Min åsikt iaf.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ja gräv hellre i skotern än att du "köper grisen i säcken". Så att du inte upptäcker en massa fel som förra ägaren inte sa att den hade. Bättre att vara noggrann och kolla igenom hela skotern efter fel eller dylikt. Min åsikt iaf.
var och kollade på en skoter med min tjej å deras familj, dom blev lite paff när jag dök ner under huven och röck och kollade i allt.. :laugh: "så kan man väl inte göra?.." JAJJEMEN!
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
var och kollade på en skoter med min tjej å deras familj, dom blev lite paff när jag dök ner under huven och röck och kollade i allt.. :laugh: "så kan man väl inte göra?.." JAJJEMEN!

Haha, ja vissa blir lite förvånad när man börja rycka och dra i grejorna:rolleyes: