Förslag på "Ny" sladdragare till skoterklubben

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Hallåj. Den lilla skoterklubben jag hör till, Adak skoterklubb, har i många år styrt en gammal 5900 som sladdskoter. Den börjar vara trött och sliten på många vis och nu har vi börjat spekulera i att byta.

Budgeten är begränsad, 60-80k i bästa fall, och frågan är vad man ska sikta på?

Vi grubblar nog på något med 4T och jag känner ett antal som har Bearcat 660 Turbo privat och är väldigt nöjda så jag drar nog åt det hållet. Vilka andra alternativ finns det i den prisklassen som både är OK att åka på, bra med effekt och tar sej fram någorlunda även bredvid spåret om det skulle behövas?

RS Viking? Går dom så fantastiskt dåligt i snön som det sägs? Övrigt?

BRP, får man en dragare med 1200-motorn inom vår budget? Jag är själv väldigt skeptisk till V800-modellerna (Är en Ace 600 för klen?)

A-C BC 660T som sagt, något billigare än vårt maxpris men det gör ju inget. Några andra alternativ?

Polaris har väl bara den turbolösa Weber-spisen i WideTrac?

Jajja, ös gärna på med förslag och åsikter!! Själv har man ju bara pysslat med jättelånga och jättesmala skotrar så bedbandarna har man inte bra koll på =)
Tack / Simon
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Rekommenderar 4-takt.
Vi har i vår klubb 2 st v-800(1 lynx,1ski-doo) och 2 st 600 ace(en av varje här också)+1 nyinköpt v-1300.
Vi fick ett bensinkonto på under halva kostnaden när vi gick över till 4-takt.
Dragförmågan är också överlägsen.
problemet med v-800 är väl att hitta en i den prisklassen(finns inte många till salu)
600 och 800 köptes nya och 1300 var en lågmilare.
Du behöver inte alls vara skeptisk till 800:an då den är en grym dragare och 600 ace är också bra på att dra men inte lika bra som 800 pga lägre vikt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
600ACE eller V-800 skulle jag sänga...

600ACE motorn är inte för klen men fördelen med V-800:an är stålchassit som tål mer stryk.

V-1000 och uppåt är för vridstarka för sitt eget bästa så man kan köra sönder variatorn om man tar i för mycket. Det är även svårt att få ner kraften i backen tycker jag.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Har inte varit ute och sladdat än men Yamaha Venture Lite/MP är en bra dragare med skön körställning, något att titta på iallafall.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vi har kört flera år med olika AC 4T
660 med och utan turbo, 1100 utan turbo.
Har själv en Bearcat WT 660 (53hk)
Funkar bra att dra sladd med en sådan, känner inte att man behöver mer effekt vid sladdning.

Har även sladdat en del med den nyare modellen med 1100 motorn (123hk)
Det chassit är bättre, ganska betydande skillnad på dragförmåga.
Tar dock lite mer soppa än snålmaskinen 660.
Ni borde få tag på en maskin med er budget.
http://www.blocket.se/gallivare/Bearcat_z1_58059774.htm?ca=6&w=3

Gemensamt för båda maskinerna är att man med stor fördel viktar på primären ganska rejält för att få ner arbetsvarvet samt får mer remtryck, vilket behövs när det går tungt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Ok tack för alla inlägg.

När det gäller Rotax V-maskiner så är det väl mer eller mindre varianter på deras fyrhjulingsmotorer antar jag?
Och är det så så torde dom väl lida av samma kamkedjesträckarsjuka som många Can-Am hjulingar har, eller?

Vad som tilltalar mej med A-C 660 och även RS Viking är att i dessa maskiner ser jag möjlighet till otroligt många tämligen problemfria sladdmil, bara serva och köra. Detta medans jag känns lite mera skeptisk till Rotax V-snurrorna. Hur ACE 600 är vet jag inte?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad som tilltalar mej med A-C 660 och även RS Viking är att i dessa maskiner ser jag möjlighet till otroligt många tämligen problemfria sladdmil, bara serva och köra.
Ja, nog är 660:in en slitvarg.
Köpte min nu i höst, har tidigare gått som spårskoter på en skidstadion.
Passerade 1500 mil nu vid årsskiftet.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har ni inte tillgång till varmgarage kan jag INTE rekommendera RS Viking. Vi har en sådan på skidklubben och den samlar på sig helt vansinniga mängder snö i boggien. Rensar man inte ordentligt fryser mattan fast i tunneln helt enkelt. Varmgång är också ett problem, inte bara på isföre utan mer normala fören. Vi har också haft lite problem med remslitage.

Bränsleekonomin är dock bra, som någon skrev så halverades bränslekostanderna mot Viking IV och det har inte varit några fel på de tre säsonger vi kört, så det är plus.