Förslag på matta till pro RMK 155

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag tar tacksamt emot förslag på matta till en Pro RMK 155 med kedjehus. (3 tums stigning och hål för centerdrift).
De jag hittat inom budget (max 12 k) och överväger är följande men jag har ingen erfarenhet av någon av dem.
  • composit tracks M66, 67 eller 77
  • camso challenger X2.7
-camso epic 280

Ös på med input/erfarenheter och tack på förhand!
Mvh Tommy
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har bara haft erfarenhet av m66 och tyckte inte hållbarheten var något vidare jämfört med camso mattor.
Men vilka egenskaper vill du ha på den nya mattan jämfört med orginalmattan? Tänkte är inte mycket som slår priset på orginalmattan då många bygger om sina långa maskiner till kortare. Så för 5-6000 får man en orginalmatta som är ny eller nästan ny.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag vill ha en matta som är hel :) På servicen gjordes bedömningen att någon tidigare ägare spänt sönder mattan som sitter på. Min originalmatta har alla kammar kvar men inre strukturen verkar ha kollapsat så den är supermjuk. Vändhjulen gör tydliga bulor på utsidan och vid övre boggieaxeln där hjulen sitter längre isär hänger den på mitten så att övre örat på bakdämparen skrapat ett dike på insidan av mattan. Har någon en ny standardmatta för 5-6k så slår jag till direkt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Inte ovanligt... köp nosliphjul så slipper du det problemet på nästa matta. Det är glasfiberstavarna i mattan som ger upp när man måste hålla matta så spänd för att den inte ska kugga över. Skulle säga att problemet kom iockmed axys då man gick från 8kuggars drivhjul på pro-ride till 7 kuggars på axys.
Håll utkik efter orginalmattor för dom går då och då för dom pengarna. Köpte nyss själv en sådan som jag ska ha på en skidoo tundra dock inte en 3”.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Hur går det till och vad behöver man modda med noslip. Är det en extra axel och kapa skenorna som gäller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Man byter drivhjulen och kapar skenorna samt sätter dit en antistabb axel. Men köp inte WAHL-BROS antistabbaxeln för den är gjord i för dåligt aluminium och klena skruvar. Bättre att köpa någon annan variant, eller köp 2st 70mm boggiehjul och svarva om orginalaxeln som balataremmarna sitter i.