Nedanstående inlägg från denna tråd ( http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=23861 ) väckte en fråga i mig.
Men, varför klassar inte försäkringsbolagen detta som körning? De hade ju kunnat höja självrisken när dessa saker händer.
I ovanstående exempel skulle killen riskera åtal, varför? Jag kan redan tänka mig att en anledning är att han uppgett annan orsak till olyckan än den riktiga.
Men viktigast, var drar försäkringsbolagen linjen mellan "vårdslös" körning och normalt brukande och därmed också huruvida försäkringen ska gälla eller inte?
Jag förstår visserligen försäkringsbolagens ovilja att stå för denna typ av körning. Å andra sidan så tycker jag att sådan körning för vissa kan vara normalt brukande och att försäkring lika gärna kunde ha gällt.Exempel. Killen totalkvaddar sin maskin, ringer försäkringsbolaget lämnar in papper mm.
Så här hände olyckan:
Körde efter led , skidan skar ner och jag voltade.
En anställd få nys på en film på nätet där en lika dan maskin gör ett fett hopp, landningen blir sned och maskinen totalkvaddas.
Platsen identifieras och bolaget åker dit. Hittar massa med delar från huven mm. Åker hem och lägger pussel.
Yapp, samma maskin.
Killen får inte ut en spänn. Slipper dock åtal, vilken han ska vara djävligt glad för.
Men, varför klassar inte försäkringsbolagen detta som körning? De hade ju kunnat höja självrisken när dessa saker händer.
I ovanstående exempel skulle killen riskera åtal, varför? Jag kan redan tänka mig att en anledning är att han uppgett annan orsak till olyckan än den riktiga.
Men viktigast, var drar försäkringsbolagen linjen mellan "vårdslös" körning och normalt brukande och därmed också huruvida försäkringen ska gälla eller inte?