Försäkringar

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Jag är väldigt intresserad av vad olika modeller kostar i försäkring kan inte alla skriva ut sina skotrar försäkringsbolag och premiekostnad.
Jag har en XCR 440 -96, länsförsäkringar, helförsäkrad för 1560:-/år.
 

roger1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Själv ger jag nästan fyra tusen kr för en helförsäkring till en Arctic Cat Panther -01 i If. Vad är SUSAB för ett bolag. De verkar billiga? Kan någon ge mig mer info om detta?
 
G

Guest

SUSAB hittar du på www.susab.com, där kan du även göra en premiförfrågan. Jag tecknade min försäkring när jag köpte en ny ski-doo, de har ett samarbete, men de försäkrar andra märken också. Villkoret för den försäkring jag har är att man måste ha försäkringen hela året, dvs ej ställa av och på. Premien är lägre och man slipper problemet med att ställa av och på.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
På min XCR 440 SP -96 betalar jag 235:- för halvförsäkring helår. Det är ungefär hälften vad jag betalade för halva året förra vintern!! Jag gick in på www.sockenbolagen.se å klicka mig fram till "mitt" sockenbolag som blev Mellanbygdens försäkringsbolag i Ånäset.
 

Frozen

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Vilhelmina Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Jan-03 kl 03:10 PM (CET)]På min zr 440-96 har jag länsförsäkringar och en helförsäkring/helår kostar för mig 1288kr.
Jag är 20år.
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Har för mig att jag betalar ca 3100 i helförsäkring/helår hos dalarnas(länsförsäkringar)
Lynx Rave Bigpipe x-99
Jag är 20 år.
___________________
Lynx Rave bigpipe x
 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
En mycket bra fråga det här med försäkringar tycker jag.
Jag sitter nu med inbetalningskortet framför mig och där skall jag betala 6650 kr hel år hos if.
Maskinen jag har är en Yamaha SXR 600 02:a.
Jag har kollat och jämfört hos dom stora bolagen och då var det if som gällde.
Det verkar finnas andra mindre bolag så det ska jag kolla upp.
Hur är det med självrisker hos olika bolag.
Det är väl kanske något att titta på också.
Själv har jag 3000 kr för vagnskada och 1000 kr för trafik.
Skål


 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Jag har nu kollat runt på SUSAB och sockenbolagen och där ser man en viss skillnad på självrisker inte så liten heller.
Hos SUSAB såg det ut så här.
Total Premie 6,516 kr/år
--------------------------------------------------------------------------------

Grundsjälvrisker

Trafik 2 000 kr.
Brand 2 000 kr.
Stöld 6 000 kr.
- Låskrav ej uppfyllda 12 000 kr.
- monterad immobilizer 1 500 kr.
- Guard Systems 0 kr.
Glas 35% av kostnaden, lägst 1 500 kr.
Rättsskydd 20% av kostnaden, lägst 1 000 kr.
Vagnskada 6 000 kr.
- Utlånad skoter 12 000 kr.
Och då var man tvungen att ha hem & villa försäkring där också.

Hos Sockenbolaget sågdet ut så här.
Speciellt för terräng-/snöskoter
Försäkringen för terräng-/snöskoter är en årsförsäkring med säsongsvarierad premie. Därför tillåts inte ändringar i försäkringen under försäkringsåret. Försäkringen kan endast sägas upp till årsförfallodagen, om inte skotern säljs eller skrotas.
Speciellt för terräng-/snöskoter
Självrisk vid utbetalning från din trafikförsäkring är 1 000 kr.
Terräng-/snöskoter
Självrisken är 5 000 kr för fordon upp till 51 kW (ca 69 hk). För fordon med högre motorstyrka är självrisken 10 000 kronor.
Det jag får ut av detta är att if fortfarande är det billigaste alternativet framför allt om man krockar eller sätter den i ett träd eller blir stulen.