Förlängning långbandare 384 -396

M

millgard

Har en ET340P med fjädrande förlängning. 384cmmattan är dyr original och det finns tydligen ingen eftermarknadsvariant. Jag tänkte mig en 396matta istället som finns i mängder.
Går det att förlänga boggin eller måste man flytta hela boggin bakåt i chassiet? Finns det andra sätt?

Tacksam för seriösa tips. Ni som inte har en aning kan strunta i att svara.
 

med9999

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
RE: Förlängning långbandare 384 -39

I Rinabs katalog sid 157 finns det förlängningssatser att köpa. Det finns en sats som bygger om Yamaha från 293?? (kanske) till 307. Det är väl lagom för dig också. Sedan om det passar är en annan sak men du kanske kan få lite idéer i alla fall.
 
M

millgard

RE: Förlängning långbandare 384 -39

Jo, men vad jag förstår så förlänger man ju själva boggieskenorna och det blir ju svårare med fjädrande förlängning. Det kanske går att förlänga den fasta delen och bulta dit förlängningen på den "nya" förlängda fasta delen. Hmmmm....

Tack för tipset i alla fall. man får nog klura lite på detta.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Förlängning långbandare 384 -39

Borde det inte gå förläga direkt längst bak på flipen då? Vet inte, men spelar det nån roll om flipen är några cm längre?
Jag TROR inte det iaf...du har ju ändå belastningen på samma ställe...bara det att det sticker ut lite längre där bak!
Har du "flipstop" på den? Dvs. att den har ett stoppläge på hur högt den kan flipa upp? Isåf. kanske det måste sänkas lite så att det inte börjar skrapa i bandtunneln när det flippar upp mkt.

Bara att börja laborera (samt mecka igång ICQ'n så vi kan bolla lite idéer!) :)