Förlängning av avgasröret på MP

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Någon som har monterat Yamaha's förlängning av avgasröret på MP'n eller Lite?

Blev det någon skillnad?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Eftersom avgaserna släpps ut i tunneln så bildas det is pågrund av värmen
från avgaserna och det byggs på ganska snabbt om det är lite moddigt i
spåret lr om man kör i lössnö.
 

jämte

Medlem
11 dec 2007
12
0
1
Ditt svar antyder att du kört en maskin med förlängningen installerad! Att ljudet minskar låter lovande, ligger man i 60-70 på sjö kan det vara en rätt enerverande ljudnivå, särskilt för passageraren.

Några andra erfarenheter? Har du gjort installationen?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
För att få ett svar så såg jag mig tvungen att inhandla nämnda förlängare :):)

Monterade idag och efter en kort test (ca 1 mil) så var det minimalt med is/snö baktill i tunneln och som sagts tidigare så slipper man resonansljudet från avgaserna

Hur det funkar när det är mkt lössnö, kallt osv får framtiden utvisa
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har nu monterat förlängaren så det ska bli intressant att se vad som händer med isbilningen
men som runte skriver verkar det lovande för framtiden, undra om plastkåpan satt på 07ans
lr om den tillkommit på senare modeller satt som fan tycker jag, popnit måste vara billigt i
japan, hursomhelst gick det smärtfritt att montera och som tur var så hade man en service
lyft annars vete fan hur det har gått. Är det bara MP ägare som monterat detta kit.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Var ute och körde några mil idag och kan bara säga att jag är helnöjd
med pipan, den blev bra mycket tystare och det bildas inget is i
tunneln så jag kan starkt rekomendera denna pryttel. :nod:
 

jensvestberg

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Domsjö
Beställt en idag hoppas på mindre isbildning vid vändhjulen och lägre ljudnivå. Behöver man några specialverktyg för att få dit den/ såga upp någonstans, nån som har några bra bilder. Vad exakt gör man med plastkåpan ?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Följer med en mkt bra monteringsbeskrivning med bilder, mått mm

Enda verktyget som du kanske inte har hemma?? är en hålsåg för metall på 60mm, går ju iofs att borra en massa småhål och därefter fila till ett snyggt hål, i övrigt inget speciella vkt

Plastkåpan går nog till återvinningen såvida man inte klurar ut något bättre :)
 

jensvestberg

Medlem
31 jan 2010
12
0
1
Domsjö
Nu är det monterat och provkört med gott resultat, ingen isbildning alls och inget resonansljud från bandtunneln så det var värt att göra.
Plasten var ett smärre H-vete att borra bort nu ska det popnitas igen hålen så det ser bra ut igen.