Förlänga Pippolla boggie... ?

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
vet att några liknande topics har vart uppe förut. men jag funderar på om det hade gått att förlänga boggien från 307 nuvarande till 365 extra boggie hjul? osv. men tror ni att motorn inte hade orkat? det är en 440cc med ca 90 hk.

skall försöka mig på nått liknande som zteve här på forumet.
 

Robbane

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
ipsel skrev:
vet att några liknande topics har vart uppe förut. men jag funderar på om det hade gått att förlänga boggien från 307 nuvarande till 365 extra boggie hjul? osv. men tror ni att motorn inte hade orkat? det är en 440cc med ca 90 hk.

skall försöka mig på nått liknande som zteve här på forumet.
Det finns kitt att köpa från finland,hör med mulle så tror jag att han kan skaka fram nått "finns till alla märken"

min skoter med förlängnings kitt 365 till 396 "har dock gjort en ny chassie plåt själv,men tror att det förljer med kittet som m-performance säljer
förlängd lynx
 
Last edited:

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
så du menar att 345 hade vart det bässta? .. har funderat på det själv också men ids då inte ta å byta motor men 365 s matta med kanske en 38 eller 44 mm kammar hade nog vart de bästa?
 

Steff008

Aktiv medlem
28 nov 2005
62
0
6
Jakobstad / Finland
Förlängning

Hej ipsel och alla andra.

Jag har själv förlängt från Lynx originalmatta (307 eller vad tusan den nu är) till 345 utan större problem. Blev dock tvungen att ändra lite på skvättlapp, pakethållare mm. eftersom min skoter har lång sits med pakethållare och ryggstöd. Förlängningskit för underrede fanns åtminstone då att köpa här i Finland. Lite bilder på förlängningen finns i följande tråd ifall du är intresserad: http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7756

Observera att kamhöjden är blygsamma 29 mm (om jag inte minns fel) vilket torde va aningen mindre än vad du söker. Ser dock inga hinder för en större kamhöjd även på min skoter.

Mvh,
Stefan
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
Steff008 skrev:
Hej ipsel och alla andra.

Jag har själv förlängt från Lynx originalmatta (307 eller vad tusan den nu är) till 345 utan större problem. Blev dock tvungen att ändra lite på skvättlapp, pakethållare mm. eftersom min skoter har lång sits med pakethållare och ryggstöd. Förlängningskit för underrede fanns åtminstone då att köpa här i Finland. Lite bilder på förlängningen finns i följande tråd ifall du är intresserad: http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7756

Observera att kamhöjden är blygsamma 29 mm (om jag inte minns fel) vilket torde va aningen mindre än vad du söker. Ser dock inga hinder för en större kamhöjd även på min skoter.

Mvh,
Stefan
jo den har jag också sett såg verkligen välgjort ut.. men det går ju som sagt att göra egna men kan nog bli lite krångligare. funderar starkt på att förlänga till 345 ex bara summit 550 -06 flyter rent utsagt i snö (en poolare har en sådan) sägs det iaf och den har dock 41 bred 345 lång och 38 mm kammar.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
En 144X1,5" tror jag blir fruktansvärt tungdriven för 440:in om du inte växlar den för 100 km/h eller nått, jag skulle aldrig förlänga mer än till 136" på en 440:i och knappast ens på en 600:a men det är ju jag det.

Vitsen med högre kammar är att skyffla mer snö som skapar den reaktionskraft som driver skotern framåt i pudret men orkar den inte dra lös mattan ordentligt så är vinsten borta, kolla på traktorpulling tex dom har väldigt låga kammar som spinner med högfart och därigenom skyfflar dom stora mängder sand vilket skapar hög reaktionskraft till skillnad från höga kammar med låg fart.
Sen måste man ju även ta med bärigheten i beräkningarna för en skoter iom att snön är lösare men principen är den samma.

//Henke
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
vad tror ni hade vart bäst orginal alltså 307 men med 44mm kammar. eller en 345 och med 36 mm kammar?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ipsel skrev:
vad tror ni hade vart bäst orginal alltså 307 men med 44mm kammar. eller en 345 och med 36 mm kammar?
345 med 36 kammar är en riktigt bra kombination lagomt höga kammar och betydligt mer bärighet, är det framkomlighet du vill ha så är det bästa valet med tanke på motorstyrkan.
Funkar dessutom att både smiska led och hoppa/leka med.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
jo med 345 och 36mm kammar så blir den mer som en hybrid..

ps skall även höja den fram ca 6-7 cm

boggien är höjd ca 7
 

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
Hej, ja har en mxz 600 99. och jag funderar på att förlänga den till 346 och sätta på en matta med 38mm kammar tror ni att de blir bra och att den orkar de? för den går extremt lätt nu med 32mm kammar. Vet nån någon hemsida där man kan se vad de kostar att köpa en sats?
peppra mig med svar tack:)
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Hej, ja har en mxz 600 99. och jag funderar på att förlänga den till 346 och sätta på en matta med 38mm kammar tror ni att de blir bra och att den orkar de? för den går extremt lätt nu med 32mm kammar. Vet nån någon hemsida där man kan se vad de kostar att köpa en sats?
peppra mig med svar tack:)
Geton! Kul med bra tips men han har nog löst det hela! Tråden är ca 2 år gammal ! :)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Geton! Kul med bra tips men han har nog löst det hela! Tråden är ca 2 år gammal ! :)
han frågar ju själv hjälp med förlängning!
han behöver tips och inte trådskaparen.

läst fel eller?

det ska gå bra med en sån matta. kan vara möjligt att du måste byta till 8 kuggars drivhjul