Förlänga MXZ

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Är i valet och kvalet att kanske byta in min MXZ xp -08'a mot en Renegade eller en Summit.

Men då nypriserna är så grymt höga tänkte jag att man kanske kunde förlänga MXZ'an... Nån som har erfarenhet av detta? Kostnad etc...?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tja, ny boggie + ny matta 20-25 000.
Variatorkit kostar 3-4000, för jag har förstått att man inte vill använda samma utväxling på en lång som en kort maskin.
Framvagnen är bredare på en mxz än en summit, så där har du en rejäl kostnad också, a-armar, styrstag, krängningshämmare osv.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Det är boggie/matta/utväxling jag i så fall tänkt modifiera. Framvagnen stannar som 'MXZ'.

Är väldigt nöjd med skotern nu och den går bra. Framvagn och fjädring är kanonbra, men det är framst framkomligheten jag skulle vilja förbättra, därför tanken på längre och mer högkammad matta.

Köpte MXZ'an ny i höstas och har bara kört 169mil med den, så det blir en stor förlust att byta in den mot en ny, längre maskin.

Annars då, är det nån större mekansik eller ekonomisk skillnad att bygga om till renegadelängd vs. summitlängd ???
Smartast kanske är Renegadelängd med 44 matta. men fdet skulle vara småkul att smacka på den absolut längsta boggi och matta ski-doo erbjuder för att få en lössnöräser av rang :) (Köra ifrån polarna som svär att Fox'en är det bästa som finns)

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Annars finns väl alternativet att köpa förlängningskit, matta och bara dreva ner på lilla drevet också om man vill ha det lite billigare. Kolla tracksusa.com och se om du hittar några lämpliga förlängningar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
förlänga går ju bra, har kört en säsong med en förlängd skoter och jag har bara positivt att säga om det.

tracksusa.com som någon sa är väl bland det billigare. Rinab säljer också förlängninssatser men jag tror det är till äldre skotrar

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se

442cm lång
41cm bred
7,6mm kam
13.495:-
där har du en fet matta till att börja med.
Sen ska vi hitta en boggie för 10.000:- om vi ska nå upp till Marcus kostnadskalkyl.
Hitta en dyr boggie är inte så svårt, men samtidigt kan du hitta en 2005 162" summit 1000 boggie för 6000:-

och en matchande matta för 6500:-, 412x41x58mm

så för 12500:- + frakt så skulle jag säga att du tar 600an låångt över vad den orkar/bör driva..

Det jag tror du kommer trivas med fint är att köpa förlängningsplåtar och konvertera den till 136" eller 137".
MXZans boggie är byggd för lite hårdare ledkörning och ändå kunna lyfta på skidorna,
Renegaden är byggd för att kunna vika av leden och ändå ta lite stryk, men den är en skicklig rackare på att inte lyfta på skidorna, vilken gör den lite trist
Summiten är ju en lössnö konstruktion, och den är inte i samma klass som de andra 2 när de gäller tokkörning på leden, men den är ju så mkt bättre i lössnön..

Pick your weapon

kom på att de finns ju fina renegade boggies för 6000:- också..

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Snowmobile.se, en aldrig sinande källa av kunskap och hjälpsamhet ! =)

...Dum fråga bara från en som INTE är mekaniskt kunnig, ska man byta hela boggien alltså, inte montera en förlängare på den existerande MXZ boggien , alltså montera det som folk kallar "flip" ??

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ditt billigaste alternativ är ju att förlänga din nuvarande boggie, men kanske inte längre än 136-137" har nog inte sett någon som gått över till 144"
Vill du ha en längre boggie, som en summit, så rekomenderar jag att du byter till en summit boggie.

men annars japp, du sätter in plåtar eller förlängningar frästa ur ett stycke alu.
Flipp är snarare förlängningen som finns på arbets och nån touring maskin, då bakre delen på boggien, förl'ängningen där är fjädrad och ger en bättre backförmåga i djup/lössnö...

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Kanon!
Ska kolla med min lokala Ski-Doo verkstad vad det kostar med sånna förlängningsprylar att montera i min boggie åsså en "Renegade-matta" med 44mm gräv. Det borde bli en bra kompromiss mellan pris och framkomlighet.