Förlänga Fusion 600 - tips, förslag och idéer?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tja,

Har funderat fram och tillbaka på att förlänga skotern inför den här vintern - men har bestämt mig för att avvakta.

Men jag hade ändå tänkt börja planera inför det hela, och har några funderingar som jag hoppas nån kan svara på.

För det första, någon som åkt förlängd Fusion? Hur uppför maskinen sig i ett längre utförande? Dreva ner antar jag att man bör göra för att få det ultimata drivet?

Val av matta? Räcker det med 38mm kammar?

Vad ska man gå på för längd? 365 är det som känns mest aktuellt i dagsläget.
Jag vill att skotern ska bete sig som en riktigt elak crossover..

Nu till förlängningsplåtarna i boggien. Hur ska man mäta och konstruera dessa? Någon som har riktigt bra bilder att langa upp?

Tunneln lär ju också förlängas, annars ser det bra styggt ut - val av material?

Många frågor, men jag vill börja köpa på mig och planera det här redan nu så man kanske kan åka längre skoter redan denna vinter :)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Hur jag skulle ha gjort:

Förlängt den till 345 med 44 eller 51matta

Hur lång ska förlängningen bli? jag gjorde så här...
satte i mattan jag skulle ha
och satte i boggien och skruvade fast...
sen tog jag den bakre axeln som jag tagit lös tidigare med boggihjul och la in den i mattan....
tog tag om axeln och drog det jag orka bakåt och kompis mätte...
sen la jag bara till lite spännutrymme samt slackutrymme...
och så blev det.

Angeånde tunnel bygge:
Val av matrial tycker jag är självklart aluminium...
Sen är det bara mäta hur din tunnel ser ut idag och förlänga den lämpligt...

kanske du fick lite kött på bena :)
 

Attachments

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tack somfan, det där ser ju riktigt bra ut!
Jag var lite orolig att man skulle behöva fräsa ut för slides osv också, men din lösning ser ju klockren ut!
Dock så blir det nog att köra med yttre vändhjul också, men det kanske är en smaksak det där.

Tunnelförlängningen lär inte vara skitsvår att bocka till i tunn alu, så jag kör på det.
345 kanske är bästa lösningen, frågan är vad man ska gå på för matta..
Skulle helst av allt vilja få tag i en 51mm som man kapar ner till 45mm, men det växer inte mattor på träd direkt och nytt tycker jag är väl saftiga pengar :)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Varsegoo Kryckan...
Ja med vändhjulen är ju bara en smaksak :)
Fast det du ska tänka på är om du kanske förlänger en 307 boggie till 365 och uppåt så behövs det nog extra boggie hjul för att förhindra brända slides med denna typ av förlängning...
Så att dem extra boggihjulen blir i slutet av orginal boggien....

Ett tips om tunnel bygge är att rita upp den på pappret hur den ska se ut,vilka mått, samt antal grader på bockningarna..
Sen ta och klippa/rondella ut plåtbiten sen fara in till plåtslageri och få den bockad exakt som man vill ha den...
För att börja knäcka längre plåtar är inte lätt utan bock maskin och få det bra...

Ja en 51 tycker ju jag är bäst men det är ju en smaksak.... Dock är dem ju lite mjuka i kammarna = kapa den till 45 eller liknande...
Men då tycker jag nästan det är bättre med en 44... mindre jobb, billigare i inköp
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jo precis, vad vinner man på att skippa yttre vändhjul (förutom ett grymt utseende dvs).
Jag funderade också på om man skulle "sprida ut" dom boggiehjul som finns där för att bespara slidesen, men samtidigt så funkar det ju att åka med väldigt få boggiehjul (läs inga) så länge man håller sig i snön.

Det där med tunnelförlängning får bli det sista som görs, men jag tror som dig att det är bäst att lämna iväg den till en firma som kan bocka snyggt direkt, vill ju ha en proffsig look på det hela..
Såg några riktigt sjyssta tunnelförlängningar på HCS, där man bara förlängt "ovanpå", svårt somfan att förklara dock.

Matta vettefan hur jag ska göra med, jag ska hålla koll på blocket, och slå till om nåt intressant dyker upp.. Skulle jag få tag i en bra matta så klipper jag till! En 345 med 38mm kammar skulle nog faktiskt räcka till min typ av åkning, speciellt om man drevar ner.

Hur påverkar en förlängning skidtrycket? Känns som att man måste göra nåt åt det då maskinen blir längre och förmodligen upplevs som mer tung på skidorna?
Någon som har bra tips på att få lägre skidtryck på Fusion?
 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Halå Kryckish!
Ja, som du kanske vet så är min skoter 345 lång med 44mm matta. Jag har ingen tunnelförlängning på min än. Vet inte om jag kommer att skaffa/göra en heller, tycker inte det ser så tokigt ut nu. Jag har Slp PP skidor på min skoter och killen jag köpte den av föreslog att jag skulle förlänga balataremmen för att få lite mindre skidtryck. Så balatan kan du ju kika till. Min förlängning liknar den som tidigare postats i tråden. Ska dock byta ut bultarna till härdade svarta som håller lite bättre. Är det något du undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan, har ju inte fått någon riktig premiärtur...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Halå Kryckish!
Ja, som du kanske vet så är min skoter 345 lång med 44mm matta. Jag har ingen tunnelförlängning på min än. Vet inte om jag kommer att skaffa/göra en heller, tycker inte det ser så tokigt ut nu. Jag har Slp PP skidor på min skoter och killen jag köpte den av föreslog att jag skulle förlänga balataremmen för att få lite mindre skidtryck. Så balatan kan du ju kika till. Min förlängning liknar den som tidigare postats i tråden. Ska dock byta ut bultarna till härdade svarta som håller lite bättre. Är det något du undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan, har ju inte fått någon riktig premiärtur...

Tjena keeeka!

Just det, din var ju 345 med 44mm den, ser ju riktigt brutal ut i det utförandet.
Minns inte hur den såg ut till fullo dock, har du några bilder?

Personligen så har jag alltid tyckt om bra skidtryck då jag åkt/åker mycket stygga leder och vill ha bra styrning. Men ska skotern förlängas och man ska börja söka sig mer och mer utanför leden, ja då vill jag absolut ha mycket mindre skidtryck.. Ska se över balatan och se hur mycket jag kan slacka utan att det påverkar negativt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
om du ska förlänga från 307 till 345:

345-307=38

38/2=19


justeringshålet för bakre axeln skall flyttas bak 19cm. (förutsatt att du behåller boggiet i orginalfästena)
 

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Medans ni är inne på fusion o gaggar, hade dom tankarna jag med med min 900, men jag har även hört att skotern kan ta mycket skada om man sätter på större matta tillex 44 o uppåt?
Ligger det någon i det?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Medans ni är inne på fusion o gaggar, hade dom tankarna jag med med min 900, men jag har även hört att skotern kan ta mycket skada om man sätter på större matta tillex 44 o uppåt?
Ligger det någon i det?
Vad ska kunna ta mer skada om man byter matta?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur står matta ryms det i Fusion chassiet?
funkar det att köra med en orörd 51mm matta?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
fanzy - Ligger en 600 Dragon på blocket nu med 51mm matta, och den verkar vara orörd.

Frågan är ju vad ni tycker, förlänga och 38mm kammar eller köpa en 44mm 307a?
 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Hej kryckan. Jag ska fixa lite pics på min skåtr. Så du får ett hum (hur stavas det?) hur det ser ut. Jag tycker du ska förlänga men då ska det göras riktigt, dvs stabila grejor och härdade bultar. Då kan du ju bara plöja av leden lite lättare när du känner för det. :D
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
fanzy - Ligger en 600 Dragon på blocket nu med 51mm matta, och den verkar vara orörd.

Frågan är ju vad ni tycker, förlänga och 38mm kammar eller köpa en 44mm 307a?
Lätt Förlänga! de ser så badass ut! :evil:

Good luck!
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lutar åt att det blir en förlängning - men då man måste riva ner rätt mycket för att kunna mäta och greja, så ska jag börja med att inhandla allt som behövs så den inte blir ståendes mitt i vintern utan boggie.

Keeka - är din nerdrevad?

Vad tror ni andra, behöver man dreva om?
 

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Nope, min är inte nerdrevad. Men vikterna i variatorn är bytta. Har faktiskt funderat över om det vore bättre att dreva ner...
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag har nya cylinderfotspackningar nu! I PLÅT!
skål! trevlig helg. jag tycler du ska slänga på en 156tum lång hög kams matta så kjör du ifrån jimmy uppe på våsberget i vinter! han klådda ju alla med sin kortmatte rev i vintras!