Förgasarproblem och bensinläckage

grovehill

Ny medlem
1 dec 2019
4
0
1
32
Örnsköldsvik
Hejsan!

Jag har problem med min Summit 500ss 2009.

- För det första så läcker den bensin. Det läcker i "droppfart" och den tömmer uppskattningsvis någon deciliter per dygn.

- För det andra så verkar bensin också rinna ner i motorn. När den har stått ett eller flera dygn och jag ska dra igång den så är motorn nämligen extremt trög att dra runt. Jag får dra runt motorn med kraft några kompressioner innan det släpper och det då går att dra som vanligt.

- För det tredje så får den för mycket soppa och fyrtaktar vid låga varv, som vid t.ex lugn ledkörning. När jag sedan trycker på med fullt gaspådrag så fortsätter fyrtaktandet i någon sekund innan den börjar dra iväg normalt. Dock med en några meter lång rand av svart rök i snön från avgaserna.

Vad tror ni är de mest troliga felen som skapar dessa problem? Kan alla dessa tre problem hänga ihop, alltså att ett fel orsakar alla problem eller tror ni det är flera separata fel?

Min tanke är att jag har någon skit i någon eller båda förgasarna så jag tänkte ta isär dem i helgen. Jag har beställt en repsats till förgasarna med munstycken, nål, packningar osv. i fall att jag upptäcker något problem där. Är det något mer ni tycker att jag ska kontrollera?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har du fått ner såpass mycket bränsle i vevhuset att den går trögt att dra så borde den knappast starta tycker jag.

Får du ner soppa i vevhuset så kan det vara bränslepumpen som är paj så bensin läcker genom den och tar sig ner i vevhuset via vacuumslangen som normalt sett ska driva breänslepumpen.
 

grovehill

Ny medlem
1 dec 2019
4
0
1
32
Örnsköldsvik
Okej! Jag får dra säkert 30-40 drag de gånger den blir så där stum. Tack! I så fall känner jag att det kan vara värt att ta loss bensinpumpen och kontrollera den. Det är membranet som mest troligt är defekt i så fall? Har du någon ide för hur man enkelt kan kontrollera skicket på det i så fall?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jo det är membranet i så fall.
Bekymret med gamla pumpar är att ofta går dom inte ta isär och undersöka utan plockar man isär dom så är det bara byta inälvor för annars så är dom garanterat paj när man satt ihop dom igen. Sen så brukar det vara en djungel att försöka hitta rätt renoveringssats....
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det är membranet som mest troligt är defekt i så fall? Har du någon ide för hur man enkelt kan kontrollera skicket på det i så fall?
Membranet kan man kolla genom att ta loss slangen som går från pumpen ner till vevhuset.
Sug med munnen i slangen.
Får du munnen full av bensin är membranet trasigt...
Är det helt ska du kunna suga vakuum i slangen, det ska alltså vara som tätt inne i pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som de är bränslepumpens membra som läcker speciellt cylindern på samma sida som vevhusslangen sitter på blir blötare på stiftet än andra cylindern. För att kolla upp om någon förgasare flödar rycker du lös alla avluftningsslangar som går från flotörkopparna så du ser om de rinner ut soppa från dessa överflödsslangar. Blås i tanken med tryckluft så bränsletrycket överdrivs lite då ser man läckage ännu lättare. Men obs blås inte för högt övertryck så tanken skadas linda en trasa runt blåsmunstycket så kan de inte bli för högt tryck. Du kan prova bara blåsa med munnen i tanken och någon annan får kolla läckage men då får du ta i utav hell...
Om de nu är pumpen så kan du köpa universal komplett pump från typ Rinab de funkar lika bra och blir billigare. Men de gäller köpa en med tillräckligt flöde!
 

grovehill

Ny medlem
1 dec 2019
4
0
1
32
Örnsköldsvik
Tack för alla svar, jag ska testa era tips i helgen. Jag kan inte hitta någon repsats som passar, men ser att det finns en pump på Rinab. Kan den troligen defekta bränslepumpen också orsaka att skotern får för mycket soppa och fyrtaktar på låga varv?

Sen ser jag att jag var lite otydlig när jag nämnde att skotern läcker bensin. Det läcker alltså inte bara in i vevhuset, utan det läcker också ut från skotern, ned på golvet. Kan det också ha med en defekt bensinpump att göra?
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Tack för alla svar, jag ska testa era tips i helgen. Jag kan inte hitta någon repsats som passar, men ser att det finns en pump på Rinab. Kan den troligen defekta bränslepumpen också orsaka att skotern får för mycket soppa och fyrtaktar på låga varv?

Sen ser jag att jag var lite otydlig när jag nämnde att skotern läcker bensin. Det läcker alltså inte bara in i vevhuset, utan det läcker också ut från skotern, ned på golvet. Kan det också ha med en defekt bensinpump att göra?
Har flottörerna fastnat så kan de rinna från överflödsslangarna som Boost skriver, då rinner det nog ner till marken också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för alla svar, jag ska testa era tips i helgen. Jag kan inte hitta någon repsats som passar, men ser att det finns en pump på Rinab. Kan den troligen defekta bränslepumpen också orsaka att skotern får för mycket soppa och fyrtaktar på låga varv?

Sen ser jag att jag var lite otydlig när jag nämnde att skotern läcker bensin. Det läcker alltså inte bara in i vevhuset, utan det läcker också ut från skotern, ned på golvet. Kan det också ha med en defekt bensinpump att göra?
Ok om de rinner ner under skotern är de en av förgasarnas flotörnålar som inte stänger helt inte fel på soppapump! De krävs då rengöring av flotörnålsätet. Blås ur nålsätet bakvägen med tryckluft och slipa tätytan med topps och tandkräm eller fin slippasta för ventilslipning. Mest troligt är de skräp innanför nålsätet som sätter sig i nålventilen så de läcker ta gärna lös det och blås ur bakom det, OBS de kan även va el liten oring runt nålsätet som tätar mot förgasarchassit den kan också va boven den kan va i dåligt skick och då rinner soppan förbi på utsida nålsätet (mycket vanligt). Man måste blåsa o suga så man ser känner att de blir tvärtätt både runt detta nålsäte/oring och att nålventilen är tvärtät. Du ska kunna suga fast tungan i en bensinslang monterad på förgasaren om du håller den upponer så flotören stänger då är de ok tätt.
 

grovehill

Ny medlem
1 dec 2019
4
0
1
32
Örnsköldsvik
Ok om de rinner ner under skotern är de en av förgasarnas flotörnålar som inte stänger helt inte fel på soppapump! De krävs då rengöring av flotörnålsätet. Blås ur nålsätet bakvägen med tryckluft och slipa tätytan med topps och tandkräm eller fin slippasta för ventilslipning. Mest troligt är de skräp innanför nålsätet som sätter sig i nålventilen så de läcker ta gärna lös det och blås ur bakom det, OBS de kan även va el liten oring runt nålsätet som tätar mot förgasarchassit den kan också va boven den kan va i dåligt skick och då rinner soppan förbi på utsida nålsätet (mycket vanligt). Man måste blåsa o suga så man ser känner att de blir tvärtätt både runt detta nålsäte/oring och att nålventilen är tvärtät. Du ska kunna suga fast tungan i en bensinslang monterad på förgasaren om du håller den upponer så flotören stänger då är de ok tätt.
Du hade helt rätt. Det låg ett litet korn i nålsätet. Rengjorde förgasarna och bytte oringarna för säkerhets skull. Tack för det tipset!

Upptäckte också att anslutningen till tanken var sprucken och att det droppade soppa därifrån. Så det kan ju ha varit ytterligare en orsak till bensinläckaget.

Hann köra en liten sväng igår och skotern gick mycket bättre. Surade inte ned sig när jag puttrade på låga varv och startar äntligen på första draget igen. Gick som den ska helt enkelt!

Stort tack till alla som gett tips och hjälpt mig!